ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mielberg  (läst 1190 gånger)

2003-08-11, 23:55
läst 1190 gånger

Kari Anne

Hei! Kanskje noen her kan hjælpe meg litt. Jeg søker en Lars Mielberg (Melberg) som skal være født i Sverige 07.12.1824. Han giftet seg med Halvordine Solberg fra Norge. Er det noen som kan fortælle meg noe om hans familie eller fortælle meg om det er noen svenske internetsiter hvor jeg kan søke frem dette?
 
Setter stor pris på all hjælp!

2003-08-12, 01:00
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Søk først etter alle opplysninger som fins i norske kjelder:
 
? Innflyttingslista i det norske sogn han flytta til - der står når han flytta dit frå Sverige. 
 
? Flytteattesten han hadde med frå Sverige - der står fødselsdag, hvilket sogn han kom frå, fødestedet (kanskje ble han født i et sogn, men flytta via et annet) og muligens også hvilken gard i sognet. 
 
? Kirkeboken ved vigselen - der står navnet til faren hans.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-11-29, 19:26
Svar #2

Arvid Kleven

Ja, dette er min oldefar. Jeg har mye om etterslekten, men ingenting om hans liv og virke mens han var i Sverige. Han flyttet til Arendal og deretter til Kragerø hvor han døde 23 mai 1894. 
 
Jeg er veldig interessert i opplysninger om hva han gjorde i Sverige, ikke minst mens han visstnok var i kavalleriet.
 
Det finnes også opplysninger som skaper usikkerhet rundt de foreldre han er registrert med.

2006-11-30, 10:49
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vilka upplysningar har du om honom? Var gifte han sig? Vad anges om hans ursprung i vigselboken? Det finns ett antal Mellberg som är soldater i Soldatregistret men ingen som passar på Lars Mellberg född 1824. Dessutom finns relativt många Mellberg/Melberg i Sverige så kan man prcisera lite närmare vilken del av landet han kom ifrån blir det lättare.

2006-12-20, 22:19
Svar #4

Arvid Kleven

De opplysninger jeg har om Lars Melberg er:
 
Lars Melberg var født i Säbyholm 5 des 1824.  Han døde i Kragerø 23 mai 1894.  Han var sønn av Måns Torstasson (født i Västra Ringarp, Örkell 25 jul 1791) og Nilla Påhlsdotter (født i Turabygget, Örkelljung 24 des 1792). Han ble døpt i Säby, Malmöhus 8 des 1824.   
 
Han var av yrke militær (?).  Det er usikkerhet rundt hans yrke og posisjon.  Han ble senere skomaker i Norge. Han er registrert i folketellingen fra 1875 i Arendal,  Hovedbyen 24, som husfar,g.,skomaker i andres arbeid, f.1824,Skåne. G.m. Halvordine Melberg, f.1834,Kragerø. Eldste barn f.1861 i Kragerø. 
 
Han er registrert i folketellingen fra 1891  FT-1891,Kragerø,matr.nr.168,Hovedbyen, tellingskrets nr.41,husliste nr.10. Hovedperson,g.,f.1824,Landskrona (Malmøhus len), skomakermester. G.m. Halvordine Melberg, f.1834,Kragerø. Sønnen Lars Vilhelm,f.1863 i Arendal. Han var av yrke 1891 skomakermester . 
 
Han var halt, visstnok etter skade som kavalerist.   Ved bryllupet oppga han å være sønn av bonde Mons Melberg, Hersløv socken, Malmø len.   Landsarkivet i Lund: Lars, f.5/12-24 sønn av torparen Måns Tostason og Nilla Påhlsdotter på Sæbyholm.
 
I tillegg finnes det noen muntlige overleveringer som ikke nødvendigvis er korrekte og som kan antyde at han har andre foreldre og historikk innen det militære.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna