ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mokelten / Mockelt / Mokelt  (läst 1031 gånger)

2008-11-13, 15:31
läst 1031 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej!
 
Finns det någon som forskar i, eller har stött på släkten Mokelten? (stavningsvarianterna är många - Mokelt, Mokelten, Mokeltz, Mokielt, Mokielter, Mokält, Mochelt, Mockelt och Mokielten).
 
Jag har själv stött på byggmästaren (gipsmakaren, (fortifikations-)murmästaren) Georg Mokelten, född ca 1692. Han var flitigt anställd på 1700-talet, och har tydligen bl.a. gjort ritningarna till en portal vid entrén till Lundagård i Lund 1735, samt gjorde diverse nybyggnationer på Lunds universitets byggnader 1735-36, samt uppförde ett gipstak i universitetshuset. Han gjorde även ritningar till ett nytt vattentak på Lunds universitet, ritningar som ändrades av den berömde Carl Hårleman. År 1737 fick han i uppdrag av grevinnan Christina Piper att uppföra ett storslaget slott i tre våningar och med två flyglar (Christinehofs slott) - arbetet pågår till 1741.
 
Georg Mokelten går att återfinna i Landskrona på tomt nr 8 vid Norregatan i Norra roten i mantalslängden 1742, med hustru. Utifrån källmaterialet har jag lyckats få fram att han åtminstone hade barnen Georg (nämnd fr.o.m. mantalslängden 1745), Johan (nämnd fr.o.m. mantalslängden 1749), Anna Maria (jungfru på Kvärlöv i Bjällerups socken, gift där 1756 med handelsmannen Cornelius Christian Biörkeroth från Landskrona; död barnlös 1761, bouppteckning 1761 i Torna häradsrätt som fadern, murmästaren Georg Mokelten skriver under).
 
Georg Mokelten dyker upp på 1750-talet på Råå i Raus socken, där han gifter sig (han dör där 72 år gammal 1764). Dock verkar det som att uppgifterna inte helt går ihop, eftersom unge gipsmakaren Georg Georgii Mokelt får barn utom äktenskapet i Helsingborg 1754, och när barnen dör kallas han Murmästare Georg Georgus M. Är detta egentligen sonen Georg? Jag har svårt att hålla isär dem - å ena sidan verkar det som att det är fadern som gifter sig och får barn, å andra sidan verkar det vara sonen.
 
Murmästaren Georg Mokelten bor på Råå nr 2 i Raus t.o.m. mantalslängden 1765, från 1766 bebos gården av f.d. kvartermästaren, korpralen och uppsyningsmannen Christian Georg Mokelten. Ännu en son?
 
Alla uppgifter om familjen Mokelten är av intresse,
 
med vänliga hälsningar,
 
Markus Gunshaga
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2008-11-13, 18:29
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har inte ägnat mig speciellt åt den här släkten, men har ändå några anteckningar som jag inte kunnat låta bli att notera.  
 
Även jag blir aningen förvirrad av far och söner Mokelten, för den unge gipsmakaren verkar i andra källor närmast vara den gamle gipsmakaren. Ta en titt i Domkapitlets i Lund äktenskaphandlingar 1755-56 FIIf:72, som finns på AD Online, där såväl handlingar rörande äktenskapslöftet med Catharina Möller i Helsingborg som äktenskapsarrangemangen med Helena Lybeck är bevarade (daterade 1754 26/9 i Landskrona och 1754 8/11 i Mörarp, väl vid tinget). Får intrycket att Mokelten mer eller mindre köper sig fri från löftet.
 
Annars hade jag antagit att det är gamle Georg Mokelten som är gift 1:o med NN (mtl 1742), 2:o med Helena Lybeck (1728-1758) och 3:o 1759 12/10 (Källs-Nöbbelöv vb) med Metta Maria Holm (1728-1761), men blir som sagt osäker!
 
Sonen Christian Georg Mokelten gifter sig 1765 9/8 i Härslöv med Christina Sofia Blomberg, och dör som Corporalen Mokelth 1771 17/3 i Goentorp, Kvidinge 44 år gammal. Änkan nämns i Härslöv fb 1771.
 
Andra sonen Johan Georg Mokelt är murmästare åtminstone 1768-1776 i Sövde. Han är gift med Ingrid Andersdotter, barn finns.
 
Släkten kan nog ha förgreningar på andra sidan sundet. I Köpenhamns garnisonsförsamling gifter sig Georg Mockelten 1768 1/6 med Ellen Christine Beck.
 
Jobbigt att alla ska heta Georg...
 
(Meddelandet ändrat av zzz den 13 november, 2008)

2008-11-13, 20:29
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Ett stort tack för de uppgifterna, Anders - det är verkligen som du säger, angående far och son Mokelten, att den unge gipsmakaren i andra källor verkar vara den gamle gipsmakaren. Men det ska väl gå att reda ut på något sätt, ändå.
 
Jag spann vidare på det, och kom åtminstone fram till något ytterligare.
 
Murarmästaren Johan Georg Mokelten. Född ca 1724. Bodde på Veberöd Nr 28 i Veberöd på 1760-talet, men från 1772 på Sövde Nr 22 i Sövde. Död 68 år gammal av lungsot 1792 24/3 i Sövde. Gift från Veberöd 1763 19/8 i Gårdstånga med änkan Ingri Andersdotter från Västra Gårdstånga.
Barn:
1) Georg. Född ca 1765 i Veberöd, anges vara 1/4 år gammal i mantalslängden 1766.
2) Greta Maja. Född 1772 22/3 i Sövde, död som barn.
3) Christian. Född 1774 10/6 i Sövde, död där 1780 1/1.
4) Kirsti. Född 1777 1/4 i Sövde, död där 15 år gammal 1792 8/6 av lungsot.
5) Anna Maria. Född 1781 4/10 i Sövde.
 
Murarmästaren Georg Mokelten. Gift 1768 1/6 i Köpenhamns garnisonsförsamling (Junij 1. Georg Mokelten Murergsell Ellen Christine Becks dr.) med Ellen Christine (Sörensdatter?) Beck.
Barn:
1) Helene. Född utom äktenskapet 1768 i Dråby, Frederiksborg amt - d 11 Martii haffte Sol?? Mester Enckens Daatter wed Jaegerspris wed Nawn Ellen Kirstine Sörens daatter et uaegte Barn wed Daaben som blew kaldet Helene [...] til Barne fader blew angi??t MuurMester Mochelten paa Jaegerspris. döde aaret 1784 d ?? Februarii.
2) Johanna Maria. Född 1770 (döpt 11/3) i Dråby, Frederiksborg amt. Fadern anges vara murmester i Jaegerspris vid hennes födelse.
 
Den Catharina Troedsdotter som får de två oäkta barnen i Helsingborg 1754 tillsammans med unga gipsmakaren Georg Georgius Mokielter torde vara född 1724 (döpt 26/7) i Helsingborg, som dotter av vagnmannen och borgaren Troed Svensson samt Karna Jönsdotter (enligt faddersuppgifter). Är denna Catharina identisk med Catharina Möller från äktenskapshandlingen 1755?
 
Christian Georg Mokeltens hustru Christina Sophia Blomberg, bör enligt faddersuppgifter vara dotter av jägaren Johan Blomberg och dennes hustru Elsa Margaretha Smidt i Härslöv - Johan är ryttare i Östra Karup på 1730-talet. Parets dotter tycks gifta sig med inspektorn och gästgivaren Baggelund i Sösdala, Norra Mellby (paret verkar försvinna från jordens yta efter 1810 - inte ens namnet Baggelund verkar existera därefter), och därför utgår jag från att den Madame Mockelt (född ca 1738) som dör 80 år gammal av ålderdoms Bräcklighet 1818 8/4 i Sjukstugan, N. Mellby, är identisk med C.G. Mokeltens änka Christina Sophia Blomberg.
 
Vid en snabb titt i register till de olika universitetsmatriklarna hittade jag följande:
 
Mockelten, C. Sk[1682-1832] I:sid 710.
Mockelten, Christian Sk:1338.
Mockelten, Georg Sk:1338.
Mockelten, Johan Georg Sk:1338.
 
Tyvärr har jag inte själv tillgång till Sjöströms Skånska nationen, men kanske någon annan har?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2008-11-13, 23:59
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jaha, det är Christian Mockelten som skrivs in i Lund 1745.
 
son af fortifikationsmurmästaren Georg M. f. i Landskrona 1725; hade innan han blef student tagit privatlektioner för Nils Fredrik Hagman; korporal; d. i Goentorp af Qvidinge socken 17 mars 1771.
 
En anteckning i matrikeln Vismaris secretarius är öfverkorsad. - En murmästare från Veberöd Johan Georg M. (en broder?) blef gift i Gårdstånga 1763 med enkan Ingri Andersdotter.
 
På sid. 710 finns ett tillägg och det är vigseln 1765 i Härslöv som Sjöström funnit.
 
Jag kan kolla igen på äktenskapshandlingen, läste den inte så noga. Noterade att en anhörig till Catharina Möller nämndes, bryggaren Magnus Almqvist i Landskrona, tidigare gästgivare i Saxtorp och son till kyrkoherde Petrus Persson Almqvist i Billinge. Magnus Almqvist var gift 1747 29/4 i Saxtorp med jungfru Benedikta Nilsdotter Möller i Landskrona. Kanske är Catharina Truedsdotter halvsyster eller liknande till Benedikta (spekulation). Trued Svensson finns inte med i Helsingborgs historias utgivna biografiska anteckningar, annat än som son till borgaren Sven Truedsson.
 
Det lutar kanske åt att Georg Georgii (=Georgsson) Mokelten är en tredje son till gipsmakaren Georg Mokelten, och att denne sonen är identisk med murmästaren i Danmark 1768-1770.

2008-11-15, 22:21
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej igen!
 
Hmm, jag har funderat vidare, och sammanställde idag uppgifterna om familjen Mokelten. Jag blev då förvirrad.
 
Om vi för en stund ignorerar det faktum att Georg Mokelten d.ä. dör på Råå i april 1764. Då verkar det som att den Georg Mokelten som är inblandad med Catharina Möller i äktenskapsmålet 1755, gifter sig med Helena Lybeck och 1759 med Mätta Maria Holm, och blir änkling 1761, istället är sonen Georg - han kallas ju ofta Georg Georgii (= Georgsson). Jag har följt familjen i mantalslängderna, och i mantalslängden 1765 finns Muraren Mochelten ogift. på Råå nr 2 i Raus. Jag tänkte jaja, det är ju fadern, men med tanke på att mantalslängden väl upprättades på senhösten 1764, och Georg d.ä. var död redan i april det året... så måste väl den ogifte Georg Mokelten på Råå nr 2 vara identisk med sonen?
 
Sonen Georg anges ju vara murmästare redan när han dyker upp i Danmark 1768, så det ska väl inte vara omöjligt att han kan ha varit unge gipsmakare och murmästare redan vid ca 30 års ålder?
 
Fadern kanske bara vistades hos sonen Georg på Råå vid sin död 1764, och bodde egentligen i Landskrona? Han skriver under dotterns bouppteckningshandling i Veberöd 1761 - han kanske bodde hos sonen Johan vid det laget, och flyttade till sonen Georg på Råå strax efteråt? Eller menas Veberöd med orten för tinget?
 
/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2008-11-16, 00:45
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
I sökandet efter Georg Mokelten d.ä.:s hustrus död letade jag igenom Landskrona församlings dödbok 1748-1758 - dock utan ett enda spår efter henne. Däremot hittade jag två andra spännande notiseri samma dödbok.
 
[1749] October d: 22 Begrofs Slåts Murmästaren Mäster Mickael Mokeltens lilla Son på Södra Sidan utj Kyrkiogården.
 
[1750] November d 28 Begrofs Gipsmakaren Mäster Mokeltens lilla son på Södra sidan utj Kyrckiogården till ålder 9 dagar.
 
Dessa båda nya uppgifter är kanske inte till någon större hjälp, eftersom jag inte hittar en enda Mokelten som får barn i Landskrona 1746-1751... suck.
 
Jag gick igenom mantalslängden för Landskrona stad 1728, men hittade ingen Mokelten där heller. Vart är barnen födda någonstans, mellan 1724 och ca 1730? Jag har sökt i Landskrona, men inte hittat dem.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2008-11-16, 13:27
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, det ser ju ut att kunna vara sonen som är gift alla gångerna. I så fall är även han byggmästare, för det tycker jag det står i Källs-Nöbbelövs vb 1759.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna