ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Noors  (läst 685 gånger)

2003-10-31, 12:16
läst 685 gånger

Rosemarie Lund

Jag har en peron i min släkt som heter Noors i efternamn, Anders Noors, han levde i Svinhult på 1700/1800-talet, känner ngn till vad detta är för efternamn, eller vad det kommer från?
Tacksam för svar.
 
Rosemarie Lund

2003-10-31, 22:08
Svar #1

John Sidén

Anders Nors var soldat, namnet är ett soldatnamn. Han avled 1836-07-21 i Svinhult och bodde från 1808 i Fågelstugan på Norra Bråta ägor i Svinhult. 1789 flyttade han till Tvetmyra i Norra Vi och han gifte sig 1791-11-11 i Norra Vi med Maja Larsdotter. Enligt soldatregistret tillhörde han Första livgrenadjärregementet och blev 1789 soldat för Tullerums rote och 1801 för Gallerums rote i Norra Vi. Jag skulle tro att det är fisken nors som han tagit som soldatnamn. Enligt dödboken för Svinhult 1836 var Anders' föräldrar Carl Svensson och Catharina Gudmundsdotter och han uppges vara född 1757-09-22 i Säby, tyvärr har jag inte hittat honom i födelseboken för Säby församling. En god vän till mig härstammar från Anders Nors genom hans son Sven Andersson f 1792-08-12 i Norra Vi.  
Med vänlig hälsning
John

2004-04-07, 15:51
Svar #2

Jim Norsen

Anders Nors.
 Anders was my far far far far far. My far far came to America from Högby, Öland in 1905. I would be interested in hearing from anyone with a connection to Anders. He also had a son Magnus who came to America in 1873, when he was in his 60's.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna