ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pipare  (läst 749 gånger)

2014-03-14, 22:44
läst 749 gånger

Utloggad Jimmy Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2020-01-12, 22:32
    • Visa profil
Hej!
Jag har ett par båtsmän i min släkt på min farmors sida.
En båtsman som jag valt att lägga lite mer energi på just nu är en Lars Mathiasson pipare f: 1732 Vamlingbo, Gotland
Jag har lyckats hittat skeppsmönsterrullar från dom sjöexpeditioner han varit med på, dom jag vet om iallafall från Riksarkivet(digitaliserat).
 
Rote Nr: 83 xx xx 41. Pipare - Tapper Gotlands 2. båtsmanskompani Antagen: 1761 Avsked: 1782 Kommenderingar: Skeppet wasa 1779, skeppet Adolf Fredrik 1779,skeppet Sophia Albertina 1781, skeppet Hedvig Elisabeth Carlotta 1782
 
Linjeskeppet Sophia Albertina förliste utanför Hollands kust 1781. Pipare står med i sjöexpeditionen men jag har inte lyckats hittat några liggare eller loggar som kanske skulle kunna ge mig lite mer information om vem han var, såg ut osv. Om han faktiskt var med vid katastrofen då endast ett 30 tal av ett par hundra överlevde. Som sagt tycker detta är sjukt intresant.
 
Vore evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig att ta reda på mer.
Ska försöka få tag i lite litteratur som kanske kan ge något om katastrofen.
Mvh Jimmy
Med vänliga hälsningar Jimmy Pettersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna