ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Reinert  (läst 700 gånger)

1999-05-22, 20:01
läst 700 gånger

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Copfardieföraren Elias Hansson Reinert omnämns i Umeå sockens dombok 1698 i samband med att hans broder, Hans Hansson i kustbyn Täfteå, avlidit. Elias förekommer varken före eller efteråt i domböcker eller andra källor i Umeå socken såvitt jag kunnat se. Troligen är han bosatt på annan ort.
 
Släktnamnet Reinert är förbryllande. Det finns inte i Umeå socken eller stad. Jag vet däremot att det finns en släkt i Danmark med detta namn. Däremot är jag okunnig om dess ursprung.  
 
Finns det någon av Anbytarforums läsare som har påträfat Elias Reinert på annat håll eller som vet något om den danska släkten Reinert. Det är naturligtvis långsökt att tro att det finns ett samband, men alla eventualiteter bör ju undersökas.

1999-05-23, 16:28
Svar #1

Utloggad Linda Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-08-07, 17:51
    • Visa profil
Hej !
Jag hade en klasskamrat på gymnasiet som hette Reinert i efternamn. Hon sa att namnet kom från Norge.  
Jag vet inte om det är till någon hjälp men lycka till !
/Linda

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna