ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skomakare (Schumacher)  (läst 1132 gånger)

2010-02-07, 16:10
läst 1132 gånger

Utloggad Jan Erling Haugland

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2015-05-15, 21:37
    • Visa profil
Jeg har kommet over ett oppsett i Schumacher liste som omtaler en Sv Krigskommisær, Peter Schumacher.  Han skal ha vært far til Øl brygger mm Arp Schumacher (1566-1630. Arp var gift med en Kathrine Janes (1582-1658).  Kjenner noen til dette, eller er det en av de mange feil som en kan finne på nettet i f b med slektsforskning ?
Mvh
 
Jan Erling
 
Inlägget har flyttats hit från den numera raderade rubriken Kända personers anor » Militärer » Svensk Krigskommisær Peter Schumacher ?. /Moderator Kända personers anor

2011-07-26, 22:45
Svar #1

Utloggad Siv Lavdas

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2016-04-09, 17:00
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker hjälp med att få fram om mitt släktnamn Skomakare som verkar vara utdött. Jag är nyfiken på om namnet är tyskt från början och sedan försvenskat eller om min släkt verkligen var skomakare och tog det som efternamn.
 
Jag har fastnat med Jan Anders Skomakare som var båtsman och skulle vara född 1806 17/6 i Hölö men jag kan inte hitta honom men hans barn är Hedwig Gustawa Jansdotter född 1842 4/5 Bälinge och död 3/12 1922. Jans fru heter Sara Greta Andersdotter född 1803 2/11 i Tystberga. Vad jag förstår så var man och fru inflyttade 1829 från tystberga till Bälinge. Tack på förhand!

2011-08-27, 12:08
Svar #2

Utloggad Inger Forsmo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 20:09
    • Visa profil
Hej Siv!
Skulle behöva få lite källhänvisningar till ovanstående uppgifter för att kunna hjälpa till.
Det enda jag kan bekräfta är att frun är född när hon ska i Tystberga 1803.
 
Hittar inte Jan Anders, vare sig i Hölö eller om så skulle vara i Tysberga. Hittar dottern född men hon heter Hedda Gustawa men återfinns inte på någon av befolkningsskivorna 1890/1900 under det namnet vilket är märkligt.
 
Hälsningar
Inger
 
(Meddelandet ändrat av Info 2011-08-27 12:18)

2011-08-27, 13:49
Svar #3

Utloggad Inger Forsmo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 20:09
    • Visa profil
Hej!
Har fortsatt följa denna familj, ifall det skulle vara ngn mer som kan vara intesserad?
Dottern heter egentligen Hedda Gustafva (bokstavlihen) men det hjälpte inte på befolkningsskivorna. Det jag däremot fann som var intressant var föräldrarnas vigsel som sker i Bälinge vilket inte är någon av föräldrarnas hemsocken. Och då heter båtsmannen Johan Adolph Skomakare!
Så åter till Hölö där det faktiskt föds en Johan Adolph det året men fel datum och dessutom oäkta!
 
Hälsningar
Inger

2012-07-21, 18:26
Svar #4

Utloggad Siv Lavdas

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2016-04-09, 17:00
    • Visa profil
Hej Inger! Det är rätt Johan Adolph alias Johan Anders Skomakare alias Jan Adolf Andersson Skomakare som är oäkta. Du har hittat rätt. Hölö 1806.
Pappan sägs vara Westerbergs son. Utan förnamn. Hur kan man gå vidare. Detta är före 1865 och då skall det finnas vidare dokument om faderskapet. Tips?  
Tack för din hjälp.
Hälsningar
 
Siv

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna