ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wadman  (läst 2375 gånger)

2001-05-18, 17:59
läst 2375 gånger

Lisa

Hej!
 
Jag undrar om någon forskar på släkten Wadman. Min farmors far hette Klas August Persson Wadman och föddes 1873-01-07 i Lerbo, Södermanland. Vet någon var namnet kommer ifrån eller hur många Wadman-släkter det finns? Allt är av intresse!
 
Mvh Lisa

2001-05-20, 13:20
Svar #1

Jan-Anders Ackring

Johan Anders Wadman, född 1777 och död 60 år senare i Göteborg 1837, var på sin tid skalden på modet i Göteborg, uppskattad som ordensbroder och sångare.  Detta är kanske Sveriges mest kände Wadman. Det var Johan Anders som, då han var militär sjukhusdirektör, myntade de bevingade orden ”Utsupet, sa Wadman”  då han som svar på en skrivelse från inspekterande myndighet angående var försvarliga mängder brännvin (bedövningsmedel) som rekvirerats till läkemedelsförrådet tagit vägen. Johan Anders skrev som svar, på härför avsedd plats i skrivelsen kort och koncist. ”Utsupet, J Wadman”
 
Fader till skalden lär vara prosten Nils Adolf Wadman (en uppgift jag har säger Nils Anders) i Tving pastorat norr om Karlskrona i Blekinge. Nils var född 1739 och prästvigdes 1761. Han var  predikant på kastellet i Karlshamn 1775 och  vid Amiralitetsförsamlingen i Karlskrona 1778. Blev pastor i Tving 1785 och fick prosttiteln 1792. Nils Adolf  var gift med prostdottern Hedvig Sofia Blomstet. Nils Adolf dog 1795.
 
Nils Adolf:s föräldrar var Landtmätare Anders Wadman och Sara Prytz. (Vår hembygd Tving del 1 sid 128 ”Präster i Tving” av Sven Månsson). Man kan även läsa om Johan Anders Wadman på http://gota.par-bricole.a.se/gotahistoria/wadman.htm  
 
Kanske finns det någon på Anbytarforum som kan bekräfta Johan Anders Wadmans föräldrar och vilka syskon skalden hade?
 
Otto Fredrik Wadman (Åkesson) f. 1853-01-08 Måstad, Tving (K) var min oä mormors far. Otto Fredrik var Garvare och dog 1904-07-25 i Gunnetorp, Tving (K) (Bernt Wadman i Tving). Tillsamman med brodern, Kantorn i Hjortsberga (K) Carl August Wadman (Åkesson) f. 1842-08-06 i Måstad, Tving d. troligen 1903-01-31 i Hjortsberga, (Eva Cumner), antog de namnet Wadman.
 
När man var hantverkare eller på annat sätt ville ”utmärka” sig så var det på modet att anta släktnamn och i princip var det ganska fritt att ta ett nytt namn. På något sätt blev de väl inspirerade av någon ”idol” med anknytning till Tving. (Fria spekulationer av mig)
 
Otto var son till Åke Månsson f. 1810-07-05 i Pålsmåla, Tving (K) (C:4 4/7 Eva Cumner) och Fredrika Emili Lovisa Larsson. Åke var Lantbrukare i Måstad, Tving, nämndeman, ordförande i Tvings Sparbank mm. Förutom sönerna Carl August och Otto Fredrik så ingick äldste sonen Sven f. 1838 i syskonskaran. Det är oklart om Sven antog släktnamnet Wadman (troligen inte). Han var kamrer under fyra år i Tvings Sparbank. Sven emigrerade till USA 1885 efter ett olyckligt slagsmål då motparten troligen avled. Sven dog 1888-11-20 i USA (Bernt Wadman).  
 
Hur det gick för Sven i USA den tid han var där är okänt. Kanske någon på Forum vet?

2001-05-21, 23:40
Svar #2

Barbro Cederberg

Svar till Lisa och Jan-Anders.
 
Det finns ett stort antal Wadman-släkter i landet och även utomlands. Bamnet är säkert, som Jan-Anders spekulerade, taget i många fall. Jag har kunnat spåra några namn till gårdar eller byar.
 
Skalden Johan Anders Wadman föddes i Drottningskär, Karlskrona 1777-09-29 och hans ende bror Carl Jacob föddes 1779-04-05 också i Karlskrona.
Föräldrarnas namn stämmer helt enligt hfl Tving AI.1 och 2.
 
Det finns en prästsläkt Wadman från Västmanland med nu levande ättlingar.
 
Jag fann en bryggare i Gävle som kom från Uppland och hade tagit namnet efter födelsebyn.
 
Min Wadman-släkt finns i Kalmar län och jag har inte lyckats finna ursprunget till det namnet.
Min fm ff f hette Jonas Wadman och var troligen född 1758 i Frödinge. Jag har hittils inte funnit honom där ( har ju inget patronymikon). Han dör i Mörlunda 1819, där han varit klockare i måpnga år.
 
Mvh Barbro

2004-07-26, 03:50
Svar #3

Jonny Myrberg

Hej.
Jag försöker hitta Frans Otto Wadman.
Han skall vara född 1842 i Ullervad (Skaraborgs län, Västergötland)Han gifte sig med Mathilda Heintz född 1854
Jag har Genline och där var det inte så mycket just nu från Ullervad. Någon som vet något om denne man? TAck för alla svar

2004-07-26, 08:41
Svar #4

Sven Aivert (Svena)

Hej Johhny !
 
Svaret  finner du här i anbytarforum tyvärr kan jag ej i nuläget säga vilken dag jag svarade på detta då sökningen här i anbytarforum för tillfället ej fungerar.
Men prova vid ett senare tillfälle att söka på Wadman så hittar du ett svar.
 
Med Vänliga Hälsningar  
Sven Aivert

2004-07-26, 09:07
Svar #5

Sven Aivert (Svena)

Hej Jonny !
 
Nu fungerar sökning och jag ser att jag den 21 Juli svarade dig på samma fråga då under Torsö.
 
Med Vänliga Hälsningar  
Sven Aivert

2007-10-08, 23:14
Svar #6

Göran Rosén

Lisa!
Det är några år sedan du ställde frågan om Wadman
 
Jag har hittat flera Wadman och dessa kommer från en plats i Norra Östergötland-Lämmetorp och de var soldater
Den älsta Wadman:  
Anders 16/3- 1712
Nils f. ?? d. 2/2 1750 (62 år gammal)
Lars  gift 29/6-1738 med Ingebor Arfwedsdotter.....1 barn som dog tidigt
Erich Gift  med Gretrud Johansdotter.......3 barn  Erich f. 1745 , Ingrid 1747 Anders 1752.
 
Det är ju inte så långt mellan platserna...över skogen.
 
Bästa Hälsningar
 
Göran Rosén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna