ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Werfving  (läst 777 gånger)

2009-06-28, 11:38
läst 777 gånger

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Nathanael Werving Helsing har, enligt uppgift från bl.a. http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rstads_kyrka, målat nuvarande altartavla i Järstads kyrka, Östergötland, runt år 1700.  
 
Släkten Werfving (båda stavningarna förekommer) härstammar från Bollnäs och namnet är taget efter sjön, som nu heter Varpen. Stamföräldrar är Peder Joensson och Katarina Brunnera, Häggesta, Bollnäs. En av sönerna, Jonas Werfving (död maj 1697) adlades, men den adlade grenen slöts redan 1715 då hans son Johan Gabriel Werfving avled i Paris.  
 
Redan år 2000-05-26 frågade jag på Anbytarforum om denne Nathanael Werving. I de sekundärkällor jag läst finns inte hans namn. Var kan jag finna fakta om honom och knyta honom till släkten?

2009-06-29, 07:40
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6957
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 08:51
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Släkten är redogjord för i Sehlbergs Gefle och dess slägter. Ovannämnde Jonas Werfving hade en syster Brita g m Nathanael Björk. Om de har en son med samma namn som fadern kan ju han ha kallat sig Werfving för att inte förväxlas med honom.

2009-06-29, 08:34
Svar #2

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Ja, men det är inte där jag tror att han kommer in. Enligt Broman Ætteqvisl påstås alla barn till Brita Werfving och Nathanael Björk vara döda i unga år.  
 
Däremot är min teori, att denne Nathanael Werfving är son till brodern Olof Werfving, som enligt Broman Ætteqvisl var gift med Nathanael Björks syster Catharina. Även där påstås alla barn vara döda i unga år. Kanske namnet Nathanael finns på fler än brodern i hustruns släkt.  
 
Det här är ju svårt att finna. Jag försökte i går att titta i lite sockenstämmoprotokoll i Järstad, bara för att finna bevis för namnet. Eftersom Olof Werfving är präst, så kanske något går att finna i kyrkoräkenskaper (om de finns för tiden) i Bollnäs, men sedan har jag inga idéer om hur jag ska kunna finna en koppling till släkten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna