ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Winckler / Winchler  (läst 1104 gånger)

2014-01-08, 23:31
läst 1104 gånger

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 20:40
    • Visa profil
Winchler Tyska församl. Karlskrona
 
Hej!
Har i tidiga anor släkten Winkler(Winchler) i Karlskrona.
Arkiv Digital Karlskrona Tyska församling CI:1(1690-1725)Bild 53/sid 97.Johan Michael Winchler får en dotter år 1701 d 19 september i sitt 2:a gifte med Anna Gärthruth Osterman. Som första vittne finns Elsabe Margareta Osterman (förmodad mormor) och som 2:a vittne Doctorin Dorothea Elisabeth Winchlers.  
Finns någon som ev vet vem denna sistnämnda kvinna är??? Ev farmor eller kanske en  syster till fadern??
MVH Brittmarie K

2015-11-27, 18:12
Svar #1

Utloggad Leif Björkström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 18:30
    • Visa profil
Hej!
Blev lite intresserad av denna artikel då jag har släkt som också heter Winkler på min mammas sida. Har spårat dessa släkt till Norberg, då  
en Eric Winkler bodde där och bland annat fick en son Jan Eric Winkler. Eric var född 1765. Vore kul och höra om du har spårat denna
winkelsläkt till våra dagar. Du kan väl skriva till mig och berätta om du vill på e-post Leif.bjorkstrom@telia.com
 
MVH
Leif Björkström
Västerås

2015-11-29, 13:35
Svar #2

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 20:40
    • Visa profil
Hej Leif!
Hiten tills har jag bara forskat i Blekinge -Skåne och inte sett någon spridning norrut .De höll sig kvar i Karlskrona . Den grenen jag kommer ifrån gifte tidigt in sig i en Rytting släkt .
En sadelmakare Winchler i slutet på 1700-talet hade 2 söner som jag inte följt och en annan hade en son som dog som lasarettsläkare i Vänersborg och hans barn har jag heller inte forskat i än.Skulle jag komma så långt upp som till Norberg lovar jag att informera dig.
MVH Brittmarie K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna