ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Färingborg, Gustaf (1908-1982)  (läst 1727 gånger)

2002-01-23, 09:23
läst 1727 gånger

Torsten Bäck

Jag söker uppgifter om teater- och filmskådespelaren Gustaf Färingborg 1908 - 1982. Han var kusin till min far, men jag vet inte på vilket sätt.

2002-01-23, 15:04
Svar #1

John Sidén

Hej Torsten!
Karl Gustaf Teodor Färingborg föddes 1908-11-16 i Storkyrkoförsamlingen Sthlm, han avled 1982-12-25 i Slottsstaden Malmö, han blev änkling 1969-02-14. Uppgifterna är hämtade från Sveriges dödbok.
Hans föräldrar är Karl Gustaf Karlsson f 1882-10-03 i Skee Göteborgs och Bohus län och hans hustru Anna Gustafsson f 1880-10-04 i Undenäs Skaraborgs län, makarna och sonen Karl Gustaf Teodor (som då bar efternamnet Karlsson) bor 1925-05-01 Högalidsgatan 11 i Högalids församling i Sthlm. Uppgifterna hämtade från Söderskivan. 
Med vänlig hälsning
John

2004-09-29, 11:08
Svar #2

Bodil Thern

Gustaf Färingborgs far Karl Gustafsson blev änkling och gifte om sig med min mormor Gerda. Dom hade efternamnet Feringborg.
Gustaf Feringborg dog i slutet på 50-talet och är begravd i Högalids urnlund.
 
Gustaf Färingborg hade en moster som hette Hulda och bodde på Vadberget/Forsvik och en kusin som hette
Anna Karlsson Björkkullen Svanvik.

2004-09-30, 09:00
Svar #3

Torsten Bäck

Hej Bodil  Det här var intressant. Nu kanske vi kan reda ut, varifrån namnet Färingborg kommer. Enligt Gustaf Färingborgs dotter, så tog både Gustaf och hans far namnet på 1920 - talet och det är allt, som jag vet om detta.  Skådespelaren Gustaf Färingborg var kusin i andra ledet med min far Vilhelm Bäck, död 1986.   Fanns det två Gustaf Färingborg?  Skådespelaren G. F. avled 1982-12-25 i Malmö. Han är begravd på Forsviks kyrkogård i Skaraborgs län. Hans mor Anna Gustafsdotter och min farfar David Bäck var kusiner och härstammade därifrån.   Jag hoppa, att vi kan utbyta lite fler uppgifter.  Torsten

2004-10-01, 14:22
Svar #4

Bodil Thern

Hej Torsten.
 
Jag är ledsen  om det blev ett missförstånd med namnet. Min morfar hette Carl Gustav Feringborg och var far till skådespelaren Gustaf Färingborg. Dom stavade efternamnet med e resp ä. Jag vet inte alls hur dom fick sitt efternamn.
Jag träffade givetvis skådespelaren Gustaf och hans hustru Sigrid under den tiden dom bodde i Stockholm. Jag var även sommarbarn hos hans kusin Anna Karlsson, dotter till Hulda.
 
Tyvärr har jag inte så mycket mer uppgifter. Men hör givetvis av mig om det tillkommer något.
MVH Bodil

2004-10-01, 16:10
Svar #5

Torsten Bäck

Hej Bodil  Tack för uppgifterna! Om jag har förstått det rätt, så hade Carl Gustaf Färingborg förutom sonen skådespelaren Gustaf också en dotter. I så fall skulle Du och jag vara kusiner i tredje ledet?  Om Hulda vet jag bara, att hon fanns, men jag har inga data om henne. Det skulle vara roligt att kunna komplettera mina uppgifter med deras namn och data. Fanns det ytterligare barn?  Min far berättade, att under uppväxtåren i Stockholm så träffade han då och då Gustaf Karlsson, som han hette då.  Vid några tillfällen har jag sökt uppgifter om släkten Bäck. Läs till exempel i Rötter: Cirkusartister.; Västergötland: Grevbäck, Undenås och Porträttfynd: Skåne: Ystad: Gellbergs eftr Axel Carlborn 11 juli, sista bilden.   Torsten

2004-10-05, 14:25
Svar #6

Bodil Thern

Hej Torsten
Min mormor Gerda blev änka med 2 st barn vid
unga år,hon gifte då om sig med CG Feringborg dä.
Således är han inte min biologiska morfar. Dom fick inga gemensamma barn.
Hulda på Vadberget/Forsvik fick 1 dotter, Anna.
Hon gifte sig med änklingen Karl Karlsson från
Beateberg, flyttade till Svanvik och fick en dotter.  
Som liten hörde jag talas om morfars släkt i USA,
Seattle och även någon i Fredrikstad i Norge.
Men jag minns inte alls på vilket sätt dom var
släkt.
MVH Bodil

2004-10-06, 09:07
Svar #7

Torsten Bäck

Hej igen Bodil  Karl Gustaf Karlsson (Färingborg) var född 1882 i Skee i Bohuslän, så det ligger nära till hands, att han hade släkt i Norge.  Hans kusin Ellen Eufrosine Bäck född 1874 i Brevik utvandrade 1902 till Nord Amerika och var gift med fastighetsägare Viktor Karman i Chicago. Det är den enda, som jag vet skulle ha utvandrat.  Torsten

2004-12-12, 13:43
Svar #8

Ulf Hansson

I skee socken finns en sjö som heter Färingen. På en av öarna i denna sjö finns en fornborg. Enligt sagorna ska Olav Tryggvarsson vara född i på den ön. Kan ju vara där namnet kommer från.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna