ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: von Schlebrügge, Max (f. 1977)  (läst 2024 gånger)

2002-09-03, 01:26
läst 2024 gånger

Ulf Ståhlberg

Är någon sportintresserad släktforskare möjligen i färd med att gräva i Max von Schleebrügges familjebakgrund? Denne unge man, tidigare i klubben Brommapojkarna, numera mittback i Hammarby, bör ha anknytning till den nordtyska adliga ätten von Schleebrügge. Den modige antinazisten, baron Karl v. Schleebrügge, hade starka band till Sverige - båda hans fruar var svenskor. Dessutom var han morfar till Hollywoodaktrisen Uma Thurman, med vilken Max v. Schleebrügge i så fall skall vara släkt. Vänliga hälsningar US

2002-09-03, 14:03
Svar #1

Lasse Nilsson

Hej ! En gissning är att Max von Schlebrügge, född Holmström, är sonson till Ernst Ingemar Holmström som 1951 gifte sig med Karin Margareta Pauline von S., dotter till baron Karl von S. och Margareta Lindskog. Om det är så är väl Max pappa halvkusin med Uma ? Mvh/Lasse

2002-09-09, 15:44
Svar #2

Johan R:son Sjöberg

Hej! Har du, Ulf Ståhlberg, någon uppgift om när Max von Schleebrügge är född och var han är bosatt?

2002-09-10, 08:52
Svar #3

Lasse Nilsson

Frågan är ju inte riktad till mig men jag kanske kan svara ändå.... Max von Schlebrügge är född 1977-02-01 i Sundbyberg där han även bor.

2002-09-10, 10:39
Svar #4

Ulf Ståhlberg

Tack, Lasse Nilsson, för att du hjälpte till med dessa fakta om Max v. Schleebrügge! Hoppas du, Johan R:son Sjöberg, är nöjd med svaret. Jag har också kontaktat dig via e-post i ärendet. För övrigt kan tilläggas, att jag försöker gräva lite djupare i den svenska Schleebrüggefamiljens historia - men med vederbörande personers tillåtelse, givetvis. MVH Ulf

2003-03-20, 21:14
Svar #5

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Från Expressen idag 20/3 kan nämnas att Max von Schleebrügge intervjuas av Mats Olsson. Där säger Max om sitt namn: - Pappa hette Holmström och det gjorde jag också men min farmor ville jag skulle ta hennes släktnamn annars skulle namnet dö ut med henne och, ja, jag tog det. Schlebrügge... det är en baronsläkt från Berlin, namnet betyder helt enkelt bron över floden Schlee.

2005-05-09, 21:41
Svar #6

Gunnar Persson

Var god observera stavningen av efternamnet von Schlebrügge. Max har aldrig – efter namnbytet – figurerat med någon annan stavning än denna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna