ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sundblom, Haddon  (läst 2941 gånger)

2001-12-20, 15:44
läst 2941 gånger

Johan R:son Sjöberg

Haddon Sundström
 
Denne man, vilken formgav Coca cola companys jultomte på 30-talet, uppges vara svenskättling.
 
Är det någon som vet något om hans svenska härkomst?

2001-12-20, 22:30
Svar #1

Peter Funke (Fun)

Han hette nog Haddon Sundblom, och om man söker på hans namn på nätet så anges han av vissa källor vara svensk, medan andra anger att han föddes i Finland. Haddon levde 1899-1976, och gjorde sig nog mest känd för sina avbildningar av pin up girls. (F.ö. ett lustigt sammanträffande, då det påstås att svensken Alexander Samuelsson, som ju ritade protypen till Coca-Colaflaskan, sägs ha fått sin inspiration från ett foto av Mae West...)

2001-12-21, 16:01
Svar #2

Johan R:son Sjöberg

Ooops, my mistake!
 
Född i Finland? Nå, det är också intressant.
 
Peter, har du någon e-post-adress? Jag har upptäckt att du är släkt med min halvbror...

2001-12-21, 21:36
Svar #3

Peter Funke (Fun)

Hej!
Nu tror jag min mailadress finns tillgänglig igen!
Ett litet tips: om Du söker på Haddon på Rötters sökfunktion så hittar Du bl.a. en del om ättlingar till Johan Gabriel Fogelholm, sammanställt av Håkan Skogsjö. Haddon Sundblom hör tydligen till dessa.
 
Hälsningar
 
Peter

2001-12-21, 21:40
Svar #4

Kirsti Ervola

Hej Johan och Peter!
 
Haddon Hubert Sunny Sundblom föddes ändå i U.S.A., 22.6.1899 i Muskegon, Michigan.  
Hans far, Karl Wilhelm Sundblom var en fyrvaktares son från Föglö, Åland. Hans mor, Karin Andersson var född i Sverige.
Haddon Sundblom startade en reklambyrå i Chicago år 1935. Och som modell för Coca-Cola -gubben hade han sig själv!
 
(Källa: tidningen Helsingin Sanomat 21.12.1997)
 
Mvh Kirsti Ervola

2001-12-22, 08:34
Svar #5

Kirsti Ervola

Ett skrivfel. . . Haddon Sundbloms reklambyrå i Chicago blev till år 1925, inte 1935.
 
Mvh KE

2010-09-19, 19:28
Svar #6

Utloggad Ingemar Ekman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2021-04-29, 14:12
    • Visa profil
Jag har i flera år sökt efter födelseorten för Haddons mor Karin (Caroline) Andersson. Varit även i kontakt med Haddons brors barnbarn och en släkting i Chicago besökte Haddons dotter i jan 2003 men tyvärr har det inte givit något resultat.
På websidan http://www.findagrave.com/index.html   finns nu information om hennes födelsedatum och även hennes fars namn. Kopia från websidan:
Caroline Sundblom
Birth: Feb. 9, 1863, Sweden  
Death: Feb. 13, 1913
Muskegon,Muskegon County Michigan, USA  
She died at 55 Denmark Avenue. (Source: Death Certificate) The cause was tuberculosis.
Her father was Olaf Anderson.
Wife of Carl W. Sundblom.
 
Jag har sökt på CD-skivan Emibas men ej funnit henne. Enligt uppgift skulle hon ha emigrerat runt 1890 och gifte sig ca 1894 med Carl W. Sundblom.  
Tacksam för tips,
Ingemar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna