ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Valkeapää, Nils-Aslak  (läst 1718 gånger)

2002-01-06, 11:05
läst 1718 gånger

Ingrid Wikberg

Han föddes 1943.  
En favorit,som jag kom i kontakt med för c:a 15 år sedan genom hans poesi.Han kallades multimedia konstnär genom att han behärskade så många olika områden i sitt konstnärliga skapande.  
Nu har jag till min stora förvåning hört att han dog i november 2001!? Har inget läst eller hört om detta och undrar vad som är sant?
Varför inte ett enda minnesprogram på TV?  
Han var ju en av de samiska konstnärer som verkligen lämnade starka avtryck på den kulturella scenen tycker jag.
Kan någon berätta dels om han lämnat oss ? och dels lite om hans bakgrund.

2002-01-06, 14:27
Svar #1

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:21
    • Visa profil
Ingrid!
Tyvärr är det sant att Nils-Aslak Valkeapää har avlidit. Enda trösten är att hans poesi och musik finns kvar. Han dog i Helsingfors på väg hem från en resa till, jag tror att det var Japan. Kollade på en sökmotor och fann följande sida om honom:
www.saamiweb.org/norwegian/magazine/culture/123210.html  
Radio Norrbotten har haft ett minnesprogram, förhoppningsvis kommer något på TV också. Det är kanske läge att kolla vad de samiska programmen innehåller.  
 
Hälsar Maiken
Maiken Arvidsson

2002-01-06, 15:01
Svar #2

Ingrid Wikberg

Maiken,Det var en trist nyhet för mig, och andra som berördes av '?illohas' konstnärskap.  
Så sorgligt att han klivit över till den andra sidan, eftersom jag tror att han hade mer inombords att dela med sig av.  
Och så skamligt av svensk TV att inte ens ha ett minnesprogram över honom, han var trots allt språkrör för en stor grupp av skandinaviens befolkning och med en unik förmåga att sätta ord, bild och musik på det som han vill berätta. Det berörda alla som kom i kontakt med hans skapande.

2002-01-17, 17:37
Svar #3

Ingrid Wikberg

Jag fick idag från SVT veta att:
Det kommer ett porträtt om Nils-Aslak Valkeapää i Arran den 6/2 kl 17.10 i SVT2.
 
Vi får väl vara glada över att SVT visar ett program om Nils-Aslak. Men så typiskt att klämma in det i speciella samiska ARRAN. Tycker nog att han kunde ha fått ett minnesprogram lika långt som så många andra konstnärer får.

2002-05-21, 16:13
Svar #4

Andreas Snildal

For å gjøre denne diskusjonen litt mer relevant, er det noen som kjenner til Nils-Aslak Valkeapääs slekt? Åpenbart stammer han fra sameslekten Valkeapää i Karesuando/Enontekis, se http://www.qsl.net/la4yw/roots/index2.htm, men hvordan er slektsskapet? Og vet noen navnet på hans mor? Jeg har hørt at hun skal ha vært fra Lyngen i Troms, men jeg vet ikke om dette stemmer.
 
Med vennlig hilsen,
Andreas Snildal, Oslo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna