ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dahl, Tora (1886-1982)  (läst 2996 gånger)

2002-06-23, 13:18
läst 2996 gånger

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej
 
Vill veta allt om författarinnan Tora Dahl.
 
Hälsningar
Berith

2002-06-24, 12:19
Svar #1

Ingrid Bergström

Hon har skrivit en lång serie självlbiografiska romaner och självbiografier, så det finns mycket att veta. Hon levde 1886-1982 enligt Bra böckers lexikon och hon finns i Sveriges dödbok som Tora Armida Jaensson, (var gift med Knut Jaensson, död 1958), född i Jakob, Stockholm, 9/6 1886. Det är väl inte otroligt att föräldrarna är okända i födelseboken, att döma av skildringen i "Fosterbarn", men de kan kanske finnas i någon biografisk uppslagsbok.

2002-06-24, 18:00
Svar #2

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej Ingrid
 
Tack för upplysningarna, i min barndom berättade min pappa att Tora är en kusin eller liknande till honom.
Nu när jag äntligen har kommit igång med min egen forskning, nystar jag i allt.
 
Berith

2002-06-27, 23:02
Svar #3

Ingrid Bergström

Tora Dahls föräldrar var arkitekt Gustaf Theodor Dahl och Emma Nilsdotter (Svenska män och kvinnor)

2003-01-14, 15:35
Svar #4

Sten Hgstedt

Hej!
Äe mångårig beundrare av Tora Dahl. Några forskningar i hennes egen släkt har jag inte gjort, däremot i familjen Hammars, den prostfamilj hon besökte i Jämshög i Blekinge kring sekelskiftet. Kanske är detta av mindre intresse, men om någon dock är nyfiken kan jag berätta mer.
Vänliga hälsningar
Sten Högstedt

2003-01-14, 16:27
Svar #5

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej igen
 
Är det någon som möjligen har födelsedata och födelseort för  
Gustaf Theodor Dahl (Toras far)?
Gärna också hans föräldrar.
 
Hälsningar
Berith

2003-01-14, 19:01
Svar #6

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Hej!
När jag för många år sedan läste Tora Dahl (med stor förtjusning) blev jag nyfiken på hennes släkt, inte minst för att det om jag minns rätt framgick att faderns släkt inte behandlade henne och hennes mor särskilt väl. Även om det hade varit hedrande att vara släkt med henne föreföll det dock i sammanhanget mindre hedrande att vara släkt med hennes släktingar, men jag hittade inget heller som tydde på att det faktiskt var min släkt. Nu har jag dock hittat följande länk på nätet http://www.ullvi.koping.se/ITiS/Skogs/Dahl3.htm
där man kan läsa om Gustaf Theodor. Enligt den källan skall denne ha varit son till arkitektstuderande Frans Gustaf Leonard Dahl och en anonym kvinna. Theodor levde enligt nationalencyklopedin 1858-97, ett mycket utlevande och problematiskt liv om man får tro ovannämnda site, men med goda resultat i staden Köpings arkitektoniska utseende. Hans far, Gustaf Dahl, levde 1835-1927 och blev professor vid konstakademin - han ritade bl.a. KB och Mariahissen. Han gifte sig 1875 med Alida Hofgren (1851-1938). Felix Dahls bok Släkten Dahl 1653-1944 har inget att berätta om hans ungdomseskapader och Theodor finns inte med i boken. Gustaf Dahl var son till läroverksinnehavaren Sven Abraham Dahl i Stockholm (1803-1862) och hans första hustru Carolina Mineur (1807-1838). Sven Abrahams far, bryggaren Jacob Dahl (1770-1819) i Göteborg kan ni hitta om ni slår på diskussionen Dahl under Särskilda släkter. Och några generationer bakåt!
Om någon har belägg för släktskapen mellan de båda arkitekterna, eller härstammar från dem, vore det roligt att få veta!
Hälsningar
Gudrun

2003-01-15, 15:34
Svar #7

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Rättelse: För bråttom har man jämt, så ovanstående påstådde fader var inte Frans Gustaf Leonard utan Frans Gustaf Abraham. Namnet Abraham hade gått i arv från Gustafs farfars farmors släkt - Hülphers. En Gustaf Leonard Dahl fanns också, men han var Sven Abrahams Dahl bror, schartauansk präst i Krokstad. Gudrun

2003-07-06, 18:02
Svar #8

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Men...vad har Tora för samband med min släkt?
Hittar ingenting någonstans!!!
 
Min farfars far Gustaf Hurtig är f.1787-06-26 i Kristianstad
Bägge hans kända söner, Peter Edward f.1820-12-19 i Örkened och Carl Axel f.1822-10-29 i Kristianstad tar namnet Dahl helt oförklarigt.
 
Finns det fler barn?
Vilka?
 
Frågorna hopar sig.
Hälsningar
Berith

2003-07-20, 09:50
Svar #9

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Hej Berith, borde du inte lägga in frågan under Dahl i stället? Men kanske var dina släktingar släkt med Tora på något annat sätt. Tyvärr finns inga kända kopplingar mellan Toras Dahlförfäder och Skåne i den generation som det i så fall skulle ha varit frågan om (om man t.ex tänker sig utomäktenskapliga förhållanden). De var handelsmän från Göteborg. Vad hette dina anmödrar? Kan någon av dem ha varit en Dahl?
Gudrun Dahl

2003-07-21, 08:07
Svar #10

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej Gudrun!
 
Jo, det är nog det lämpligaste förfarandet.
En släkting berättade att det har figurerat handlare Dahl på ett flertal dop. Jag har inte hunnit att kolla upp de uppgifterna ännu.
 
Det finns, vad jag vet, 2 systrar till Gustaf Hurtig.
Christina f.1771-02-14
Benedicta f.1784-08-17
 
Dessa flickor vet jag ingenting om. Kanske lite långsökt att även deras barn tar namnet Dahl.
Men det är ju inte helt omöjligt om jag har rätt i att de bara tar tillbaka ett gammalt släktnamn.
 
Pappa berättade att Tora är/var en kusin/kusinbarn/tremänning eller något liknande till honom. Det har visat sig att annat som jag hört i min barndom har stämt, så varför inte detta. Det gäller bara att hitta länken.
 
Hälsningar
Berith

2003-07-21, 09:56
Svar #11

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Hej igen Berith! Länken mellan de båda arkitekterna Dahl bygger på andrahandskällor, så kanske den inte stämmer, det tycker jag bör framhållas.
 Men annars har jag tittat på döttrarna till arkitekten Gustaf Dahls farfarsfar Gudmund (1739-1826) i tanke att någon av dem kanske kunde tänkas ha gift sig med din Gustaf Hurtig och fått barn på 1820talet. Den enda tänkbara vore Anna Sophia, trol. född 27 dec 1788 ( i Göteborg ) Hon levde ända till 1852 men var hon levde och dog eller om hon gifte sig har jag absolut ingen uppgift alls om. Gudmunds familj var mkt religiöst involverade i herrnhutismen vilket ledde till en del rörlighet (ett barnbarn till Gudmund, en flicka, skickades t.ex. fem år till Christiansfeld i Danmark.) Andra av hans döttrar dog själva för tidigt eller blev änkor för sent för att kunna vara aktuella.
Det är väl inte mkt hopp att detta skall vara till hjälp, men ett försök i alla fall.
 -Några kända bröder som skulle kunna vara aktuella som förfäder till en Kristianstadsgren hade Gudmund inte, och det verkar mer långsökt att ta upp namn efter sin farmor än sin mor tycker jag.
Gudrun

2003-07-22, 09:38
Svar #12

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej igen!
 
Föräldrarna till Gustaf Hurtig heter Per Hurtig och Elisabeth (Lisbeth) Olsdotter (Olufsdotter).
Det enda jag känner till om dessa är att Per var konstapel och född omkring 1737.
 
Gustaf själv gifter sig med skeppardottern Gertrud Lisa Sjöström f.1783-09-23.
Hennes föräldrar var Per Sjöström f.1743-01-13 och Cecilia Persdotter f.1750-01-06.
 
Det ser ut som om det är dags att flytta diskussionen.
Anbytarvärden kan kanske vara så vänlig att lägga de senare inläggen under en mer lämplig rubrik.
 
Hälsningar
Berith

2005-05-30, 22:12
Svar #13

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Tora Dahl skriver i sina böcker (- en serie om hennes barndom pseudonymt och en explicit självbiografisk serie om hennes liv med Jaensson) - ganska mycket om både sin far och sin mor. Det är inte något tvivel om att hennes far och farfar var de två arkitekter som nämns ovan. Hennes mor hette Emma Nilsdotter och kom från en pietistiskt orienterad bergsmanssläkt troligen i Filipstadsstrakten. Vore kul om någon visste mer om denna länk.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna