ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grossmann, Stefan (f. 1945)  (läst 1486 gånger)

2004-06-01, 10:20
läst 1486 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Min släkting, min farmors kusin eller syssling vilket jag försöker finna ut vilket. Min farmor kallar henne kusin i några notat. Ester Hulda Strömberg (född 1873), dotter till kyrkoherden Charles F. L. W. Strömberg, som jag skriver om under rubriken Strömberg, gifte sig med den österrikiske författaren Stefan Grossmann. Är det någon som känner till hans anor och möjligen om Ester och Stefan Grossmann hade barn och barnbarn etc. Jag är inte tyskspråkig själv men förstår ändå lite av citatet (som är hämtat från en internet site med kortbiografier av österrikiska författare) här under.
 
Vad betyder meningen:
Entgeht der Verhaftung durch die Nazis durch seine krankheitsbedingte Abschiebung nach Wien
från citatet nedunder. Jag förstår att Stefan Grossmann hade judisk bakgrund. Är det någon som vet vad som hände eventuella efterkommare till Ester och Stefan Grossmann med tanke på det efterföljande fruktansvärda ödet för judar i Tyskland och Österrike?
 
Stefan Großmann
 
*18.Mai 1875 in Wien, +3.Januar 1935 in Wien/Österreich
 
Stationen u.a.: Sohn verarmter jüdischer Eltern. Theatergründer. Schriftsteller. Journalist. 1913 Berlin. Feuilletonleiter der Vossischen Zeitung. Gründet zusammen mit Leopold Schwarzschild die Wochenzeitung Das Tage-Buch. Entgeht der Verhaftung durch die Nazis durch seine krankheitsbedingte Abschiebung nach Wien.
 
Arbeitsgebiete: Gedicht, Erzählung, Roman, Drama
 
Auszeichnungen/Ehrungen/Preise (Auswahl): -
 
Veröffentlichungen (Auswahl): Der Vogel im Käfig, Theaterstück (1905). Chefredakteur Roth führt Krieg, Roman (1928). Ich war begeistert, Autobiografie (1930).
 
 
Med vänlig hälsning: Steve

2004-06-01, 14:54
Svar #1

Åke Forsmark

Det finns en gitarrist med namnet Stefan Grossman som är född 1945 i Brooklyn NY. Det kanske inte har med saken att göra men skulle möjligen vara intressant att nysta i.

2004-06-01, 15:25
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Det har Du rätt i Åke Forsmark. Det kan ju vara ett barnbarn!? Hur gör man då,det fanns en e-mail till honom på internet. Kanske jag skulle pröva den. Det har jag faktiskt prövat en del gånger med goda resultat att skriva och fråga om det kan vara en släkting! Tack Åke för det.
 
M.V.H. Steve

2004-06-01, 23:12
Svar #3

Jonas Kuschner

Steve, du kan till att börja med gå till biblioteket och slå upp Stefan Grossmann i Österreichisches Biographisches Lexikon 1815-1950, bd. 2, s. 78, där en biografi skall finnas enligt lexikonets online-register. Artikeln kan sedan ha referenser till annan litteratur som ger mer uppgifter om familjeförhållanden.

2004-06-02, 07:02
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Jonas för den upplysningen och sidohänvisningen. Den borde väl också finnas här i Köpenhamn, åtminstonne på det Kongelige Bibliotek, så det gör jag.
M.v.H. Steve

2004-06-03, 08:33
Svar #5

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
För att fullborda denna fråga med ett svar. Så har jag fått ett par vänliga mails från gittaristen Stefan Grossman efter att jag hänvänt mig till hans e-mail address, där han undersökt om den Österrikiske författaren och dramatikern Stefan Grossmann var hans släkting, så var dock inte fallet (åtminstonne inte i direkt nedstigande led). Gittaristen härstammar från Ungern på fadersidan. Nu var ju Österrike och Ungern en dubbelmonarki, men det är inte samma släkt. Jag kan rekommendera metoden att ta direkt kontakt med människor med e-mail adress på internet. Det brukar dessutom bli trevliga samtal. Jag följer Jonas råd och söker vidare på biblioteket för att finna eventuella efterlevare till Ester och Stefan Grossmann.

2004-06-06, 16:24
Svar #6

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag har fått lite nya upplysningar genom Jonas Kuschners förslag att läsa biografin om Stefan Grossmann, en mycket spännande människa och publicist i  Wien, Berlin, Paris och Bryssel i början av 1900-talet och under Weimar republiken. han blev dessutom utvisad ur Tyskland 1933 och dog i wien 1935. Nu frågar jag om det kanske är någon som känner ytterligare till hans dotterdotter Christina Wesemann-Wittgenstein som så skulle vara min brylling eller ett annat barnbarns barn Andreas Wesemann (född 1970) båda verkar vara välkända författare i Österrike har jag funnit på nätet. Det är ju så med biografier (särskillt de korta) att det är väldigt mycket spännande om författarverksamheten men lite som kan användas när man söker släktingars öden. Är det dessutom någon som vet om Stefan Grossmanns självbiografi Ich war begeistret (förlåt mitt ur minnet försök till at nedskriva det på tyska som jag inte kan, på engelska heter den I was inspired) blev utgiven på svenska?  
 
med vänlig hälsning: Steve Palmquist

2004-06-24, 14:34
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag har sökt lite runt i Europa efter Stefan och Ester Grossmann men mest funnit upplysningar om Stefans publisistliv och politiska åskådning, som kul nog i ungdomen, påminde om mitt egen anarkistiska (Krapotkin m.fl) ställningstagande. Honom ska jag verkligen läsa!  
 
Men nu är det Esters och Stefans Grossmanns barn och barn barn etc. jag är mycket intresserad att finna samt Stefan Grossmanss anor bakåt i tiden, finns det någon på Rötter som känner till eller har i sitt sökande och forskande, stött på denna familj till författaren?
M.V.H. Steve

2004-09-17, 21:29
Svar #8

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Även om jag inte vill delta sedan några månader tillbaka med Rötter Maffian (anbytar värden inkluderad! Intet är glömt av mobbningen i början av sommaren!) så vill jag delge några fakta om Ester Strömbergs efterkommare till dem som kanske i framtiden har något intresse av det....
Ester Strömberg 1873-1944 (gift med författaren och publicisten Stefan Grossmann 1875-1935) gick bort i Santa Fé, dog en naturlig död (hjärtat sviktade) Hennes barn Maya Grossmann född 1909(läkare) gifte sig med Claus Unna (professor i farmaceuptologi i Hamburg, Berlin, och senare före krigsutbrottet i Tyskland, professor vid universitetet i Santa Fé/New Mexico). De fick en son och två barnbarn. Den andra dottern Birgit Grossmann (1911-1980) gifte sig med Heinz Wittgenstein (vars far var kusin med filosofen Ludwig Wittgenstein).De har två döttrar varav en av döttrarna lever i Sverige och är en känd kulturjournalist och den andra dottern delvis bor i Österrike. De har flera barn som arbetar inom bl.a. kultur och media i västvärlden. jag kan alltid kontaktas, med respekt privat om det handlar om seriösa frågor men undanber mig annars den normala ohövliga Rötter kontakten!
M.V.H. Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna