ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wittgenstein, Ludwig (1889-1951)  (läst 1766 gånger)

2004-09-26, 00:43
läst 1766 gånger

Jonas Kuschner

Det är riktigt att Wittgensteins farfar konverterade till protestantismen. Jag satt med G. H. von Wrights minnesteckning över Wittgenstein framför mig när jag skrev det förra inlägget, och det står just det. Det spelar dock i sammanhanget mindre roll. Eftersom konvertering från judendomen till kristendomen vanligtvis innebar tillägg av ett kristet namn, brukar det vara den vanliga förklaringen. Det vore intressant att få veta vilka källor som uppger att han hette Christian redan från barndomen.
 
Det är alls inte omöjligt att en jude under 1800-talets första hälft bar ett namn av det slaget, även utan att konvertera. Det finns ett exempel i Stockholm, konditorn Abraham Christopher Behrens (1789-1855, begravd på en av de judiska begravningsplatserna i Stockholm), men jag har inget belägg för att han hette så redan från barndomen (och håller det nog för mindre troligt).

2004-09-26, 09:45
Svar #1

Ingrid Wikberg (Inkan)

Då är alltså frågetecknet fortfarande ett frågetecken. Då lutar nog jag till att detta namn är ett namn för accepterande inom det kristna samhället.
Jag vet fortfarande inte vad morons betyder -är det ett hemligt ord herrar emellan?  
 
mvh
Ingrid W

2004-09-26, 10:06
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Jonas.
 
Nu har jag varit inne och sett på de uppgifter jag har fått. Bl.a. från Professor Elisabeth Leinfellners (vid Wiens Universitet). De uppgifter hon givit mig ska vara från både Det Österrikiska Nationalbiblioteket och Cambridge Wittgenstein Archive. Det sista ska följa:  
that of the papers left by Wittgenstein in: G. H. von Wright, The Wittgenstein Papers., 1969
jag har skrivit till Nationalbiblioteket och Cambridge arkivet nu och förhört mig om det finns bevarat material omkring konverteringen, som de känner till.  
Som jag förstår det, hade detta redan hänt i någon tysk stat (jag kan inte finna vilken)innan Hermann Christian Moses och Fanny Figdor bosatte sig i Böhmen (tillhörde Österrike då)och först senare flyttade till Wien.  
 
Men Du har rätt uppgifterna är inte första hands material. Hur man nu ska finna denna konverterings akt om den inte finns på nämnda ställen(leende)?  
 
Men jag väntar på svaret från Biblioteket och Arkivet. Så låt oss återkomma till det om inte Du eller någon annan eventuellt har förslag hur man ska gå tillväga för att finna dops akter från den tiden i Tyskland på dessa två Wittgenstein förfäder?
 
M.V.H. Steve

2004-09-26, 10:44
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ingrid, moron är engelska och betyder enligt The American Heritage Dictionary 1) stupid person. 2) a person with a mild mental retardation having a mental age of 7 to 12 years. Not in scientific use.

2004-09-26, 11:21
Svar #4

Ingrid Wikberg (Inkan)

TACK, Elisabeth! Det ÄR trevligt att få svar på frågor man ställer.  
Och då vet vi vad en del anser om andra.
mvh,
Ingrid

2004-09-26, 18:33
Svar #5

Ulf Ståhlberg

Ingrid! Bra att du frågade om mitt ordval. Eftersom Steve är förankrad i anglosaxisk miljö valde jag detta nedsättande ord moron, som på nutida amerikansk-engelska betecknar en person benägen att bete sig mer idiotiskt än genomtänkt. Visst har det hänt att även undertecknad gjort skäl för öknamnet - man är väl inte ofelbar!
 
MVH
Ulf

2004-09-26, 19:10
Svar #6

Ingrid Wikberg (Inkan)


2004-09-26, 20:45
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Dear:
 
Let me just say...He is THINKING!
 
Best regards Steve

2004-09-26, 21:58
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Ulf Ståhlberg!
 Är det mitt inlägg ovan 24 sept 2004 kl. 10.07 som får dig att skriva moron eller är det något av Ingrid Wikbergs?  Kan inte se vilka du annars hänvisar till med ditt konstiga inlägg? I så fall vill jag du ska veta att jag blir mycket ledsen och kränkt av detta personagrepp och undrar vad du egentligen menar?? Det känns inget kul när dylika påhopp av den beryktade röttermaffian (som jag antar du tillhör) haglar....   jag blir inte alls motiverad att skriva mer och ge svar i diskussioner här å forumet när sådana som du skriver nedsättande om andra. Skärp dig Ulf!
 
vänligen men bestämt, Niclas Rosenbalck

2004-09-26, 22:36
Svar #9

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nu lägger vi ned stridsyxorna! Jag tror Ulf tänkte på tidigare inlägg, i gamla dar...Låt nu inte också Wittgenstein bli till mos också.  
 
Jag kan inte se att någon har anklagat Dig Niclas eller för den del Ingrid som Du nämner, för något.
 
Det var en personlig välkomst från Ulf till mig, som jag uppfattade det (?).  
 
Det var jag som en gång introducerade maffiabegreppet och det står jag för! Men det har intet med någon här under Wittgenstein rubriken att göra...
 
M.V.H. Steve

2004-09-26, 23:35
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

'Moron' här kom sig nog av ett helt anonymt inlägg igår som på något vis (jag läste det knappt) angrep Steve, och vilket direkt följdes av ett vanligt inlägg att vi skiter i de [som gör] anonyma inlägg. Även den kommentaren tog jag bort då det ju hängde ihop med det anonyma inlägget.. -Beklagar att det sedan kom något om 'moron' (som alltså syftade på den som anonymt skrev något dumt) som blev kvar.
 
Ibland blir det visst bara värre när man tar bort saker, men nu vet alla varför det nog blev som det blev..

2004-09-27, 08:24
Svar #11

Ingrid Wikberg (Inkan)

Steve,  
Maybe he is thinking about what to eat for dinner instead ? .......Annars är det en bra bild på en filosof tycker jag.
 
Peter : det var bra att du raderade det anonyma inlägget; jag skrev att vi skiter i det ( borde kanske skrivit 'struntar' istället?) eftersom jag anser anonyma inlägg borde raderas.
 
OCH Nicklas! Jag känner mig personligen absolut inte som morons      
 
God morgon!
Ingrid

2004-09-27, 09:36
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej!
Inte jag heller Ingrid - men jag tycker inga dylika människokränkande ord ss morons ska förekomma i någon diskussion här å rötter!  Lite svårt att förstå Ulfs meningsspråk då det enligt Peter hänsyftar till ett borttaget inlägg. Det fanns ingen logik i denna diskussionen Steve (*LER*), för att återgå till Wittgenstein - det var enbart Ingrids, Steve och mitt inlägg som Ulfs nedsättande ord kunde inbegripa. Bra att det redde ut sig!  
 
Vad jag åsyftar med mitt inlägg ovan var att utåt i det kristna majoritetssamhället, vari judar levde, kallade man sig ex. Simon , men i hemmet kallades det hebreiska Schimeon. I myndigheternas register var det givetvis det kristna Simon som registrerades. Andra dylika namn var t ex : Mordokai -Marcus/Max, Chajim - Joakim, Hendel - Johanna, Beile- Beata etc.  Under 1800-talet då flera judiska integrerade och sekulariserade handelsmän konverterade lade dessa till kristna namn officiellt. Vad de fortfar att kallas av släkt och vänner kan man kanske ana.
 
vänligen, Niclas  
 
Ps. Fortsätt skriva Steve och strunta i maffior av varjehanda slag -det fria ordet är viktigt. Ödmjukhet i frågor och svar är något som bör förekomma mer härinne. Ds.

2004-09-28, 00:17
Svar #13

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej vänner!
 
Så blir jag glad. Ja, mat är lika viktigt som filosofin och säkert tänkte Ludwig också på mat...grin (leende) och kanske var det på LAX eller en stor härlig torsk uppe i de Norska fjordarna där han också bodde, gå in på internet och se hans hytte där han ofta bodde ensam. Men också hade besök...
 
Niclas! Tack för att vi så kommer vidare i diskussionen när detta är utrett! Moses = Moishe(Hermann Christians första efternamn)... Därför Niclas är det ju viktigt att vi vet vad Hermann Christian fick för förnamn när han föddes (1802) alltså långt före han och hans hustru konverterade (1839) att senare alla dessa Karl och Paul och Ludwig etc. i Wittgenstein familjen fick namn som är rikligt reprensenterade i sayn-wittgenstein ätten är ju intet bevis, men samtidigt tål det att undersökas om man kan lyckas med det! Liksom Reichsgräfin Marini? (en ännu olöst gåta!)
 
Bästa hälsningar: Steve

2023-04-02, 18:22
Svar #14

Utloggad Hans Grunwald

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 12:13
    • Visa profil
hey
till WITTGENSTEIN
det finns två WITTGENSTEIN-familjer,
den första är den ädla familjen VON WITTGENSTEIN från Wittgensteiner Land i Sydwestfalen och Siegerland i NRW Tyskland
Den andra är den judiska familjen Wittgenstein, sambandet kan förklaras påföljande sätt
Omkring 1800 var de papolanske trupperna rädda för att om namnet inte tolkas korrekt skulle de behöva ge borgmästaren ett namn, han nam namnet Wittgenstein på sin arbetsgivare,  dvs Wittgenstein. Greven blev ganska arg och Mayer tog beslutet att flytta med sin familj till Korbach i Hessen. De andra syskonen flyttade som sagt till Wien.
Jag har hittat många judiska gravstenar med Wittgenstein på - se LAGIS
hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna