ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arnoldson, Klas Pontus (1844-1916)  (läst 1315 gånger)

2006-05-15, 01:31
läst 1315 gånger

HK Arnoldson

Hej,
 
Jag försöker ta reda på vad vår förste fredspristagares Klas Pontus Arnoldson farfar och eventuellt också farfars far hette.
 
Jag har hittat honom i Göteborgs domkyrkoförsamling födelseböcker men hur gåt jag tillväga för att ta reda på hans faders födelsedatum och plats och kunna fortsätta?

2006-05-15, 11:13
Svar #1

Rigmor Andersson

Hej!
Står det i födelseboken var han var född då får du leta i husförhör och följa honom bakvägen.Du kan ju även prova att söka på nätet en sådan känd person finns det kanske någon som gjort släktutredning på.
mvh Rigmor

2006-05-15, 16:28
Svar #2

HK Arnoldson

Tack.
 
Jo, men den enda släktutredning jag kunnat hitta är en kortare rasbilogisk studie om judeherrskapet Raphael-Arnoldsons infiltration av riddarhuset.
 
Vilket inte verkar relevant för varken mig eller Klas Pontus. Har aldrig släktforskat själv, men blev intresserad när jag såg att Klas Pontus far hette Andersson, då mina ättlingar gjort samma namnbyte vid unigefär samma tid i samma stad.
 
Misstänker att hans far skulle kunna vara bror till någon av mina ättlingar eller liknande.  
 
Om jag bara kunde hitta ett namn ett steg till tillbaka skulle jag se om det var värt att lägga ner mer tid för att lära mig detta och bevisa släktskap starkare.
 
I födelseboken står bara 'Olof Andersson' som far, inga andra uppgifter finns. Så hur skall jag då gå tillväga för att hitta namnet på Olof Anderssons fader?

2006-05-15, 19:03
Svar #3

Rigmor Andersson

Hej!
Han flyttar från Göteborg 1861-02-13 till Tumba men det stod ingen församling.Du kan ju efterlysa honom under Göteborg.
Mvh Rigmor

2006-05-15, 19:41
Svar #4

HK Arnoldson

Ja, alltså jag har hittat Klas Pontus i domkyrkoförsamligens födelseböcker.
 
Är nästa steg alltså att leta upp hans far Olof Andersson i domkyrkans huslängder och se om namnet på hans far eller bröder i sin tur står där?

2006-05-15, 19:57
Svar #5

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
Om Klas Pontus hette Arnoldsson, så kan det säkert inte vara hans far som hette Olof Andersson.
Då skulle han hetat Olofsson eller Olsson efter faderns namn.
Så Du inte kommer fel här  
 
Hälsningar Eivor

2006-05-15, 20:04
Svar #6

Rigmor Andersson

Ja det är det du kan ju även kontakta Landsarkivet i Göteborg måndag-fredag klockan 10-12, telefonnummer 031-708 26 95.dom kan säkert hjälpa dig med Olof dom brukar vara bra.kan inte kolla åt dig genline börjar 1861 i domkyrkans huslängder där kan jag inte hitta modern Inga Hagbom von Seth.Kan inte hitta klas Ponuts utflyttad från den församlingen.
Mvh Rigmor

2006-05-15, 21:31
Svar #7

HK Arnoldson

Ok, ja då hade nog Olof dött, han blev enligt ryktet påkörd av ett tåg, men dog iaf när Klas Pontus var 16, varefter han fick jobb på SJ och flyttade. Får ringa arkivet tack för hjälpen.
 
Jo, Eivor det är hans far det bekräftar både alla biografier jag läst och födelseboken, varför han heter Arnoldson vet jag inte. Det var därför jag tänkta att namnändringen kyrkan bad vår släkt göra från Andersson till Arnoldson även kan ha 'spillt över' till någon brors barn eller liknande. Lägg också märket att det är enkel S och inte ett fadersnamn egentligen, vi vill hela Arnold istället men det kostade pengar och det hade de inga så då la de till son för det var gratis

2006-05-15, 22:13
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
Jag tittade på Family search och detta fanns:
Fadern hette Olof Andersson Arnoldsson och var född 1819 död 1860.
Modern hette Inga Hagbom vonSeth och var född 1821.
Claes Pontus föddes i Gbg 1844-10-27 och dog 1916-02-20.
Han var gift med Ava  Bernhardina Wahlgren.
Claes Pontus står som redaktör.
Du får kolla detta - jag vet inte hur mycket Du hade innan?
 
Hälsningar Eivor

2006-05-15, 23:15
Svar #9

HK Arnoldson

Tack.
 
Det stod inte var fadern var född eller datum för födseln?

2006-05-15, 23:58
Svar #10

Eivor Andersson (Ema)

Hej igen HK,
 
Det står tyvärr ingenting om var han föddes.
Det står att Olof och Inga vigdes 1840 i Göteborg.
 
Jag hittar bara Claes Pontus? familj på CD-skivorna sv.befolkn. - inte föräldrarna.
 
Släkten vonSeth, som frun tillhörde, verkar finnas i Blekinge.
 
Lycka Till     Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna