ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bush, George W. (f. 1946)  (läst 1407 gånger)

2002-05-02, 17:48
läst 1407 gånger

Ulf Ståhlberg

Vid en faktasökning om George W(alker) Bush på Internet fann jag -- i en omfattande antavla sammanställd av William A Reitwiesner (se www.rootsweb.com/~rwguide/presidents)att Förenta staternas 43:e president har minst en svensk ana. Det handlar om en Måns Andersson, som for till kolonin Nya Sverige 1640/41 ombord på "Calmare Nyckel".

Om denne Måns Andersson, även kallad Moens Andriesen, vet vi, bland annat, att han:
- 1641 arbetade på en tobaksplantage i kolonin
- 1648 kallas "freeman", vilket kan översättas antingen med "fri man" (ej slav), eller med "burskapsägande medborgare"
- samma år befann sig i Pennsylvania, där han grundade en odling som han kallade "Silleryd", i ett område benämnt "Finland", mellan nuvarande Macus Hook och Chester, Pa
- 1653 var inblandad i en komplott mot Nya Sverige-guvernören Johan Printz och var tvungen att fly till en holländsk bosättning
- 1656 befann sig i f d Fort Christina, omdöpt till Fort Altena (nutidens Wilmington, Delaware), där han av de nya holländska herrarna utnämnts till tobaksinspektör
- 1661 var ny plantageägare, och att han samma år flyttade till Maryland med hustru och sex barn
- 1674 var naturaliserad medborgare i brittiska kolonin Maryland som "Moontz Anderson, a native of Sweedland"
- dog 1680

Måns Anderssons dotter Brita Månsdotter (1638-1724)gifte sig med landsmannen Johan Gustafsson från Kinnekulle. Men var hade Måns själv sitt ursprung -- i Sverige eller i Finland? (I USA finns mer el. mindre utförliga studier gjorda över New Swedenoch ättlingarna till kolonins första nybyggare -- hät förekommer "Mons Anderson" flitigt, men alla uppgifter om hans tidigare liv i "the Old Country" saknas alltid.)

På samma antavla som Måns Andersson finns "Jacob Loper, born in Sweden, deceased 1716/17". Jag förmodade först att det handlade om någon "Jakob Löpare", men efter att ha tagit del av hans ättlingars -- amerikanska släkten Loper -- hemsida, står det klart, att såväl ursprung som namn är holländskt. Denne Bush-förfader var född i Stockholm, till yrket militär,och antagligen tillhörde hans föräldrar de holländska invandrare som kallats till Sverige under stormaktstidens 1600-tal.

MVH
Ulf Ståhlberg

2002-05-02, 22:33
Svar #1

Christer Påhlsson

Man frågar sig om Loper möjl. har samband med handelsmannen i Norrköping Hans/Hindrich Löper (1645-1690) (som anges vara från Lybeck), gift med Elisabet Lothigia (1644-1705)?
Mvh

2002-05-06, 13:34
Svar #2

Ulf Ståhlberg

Tack för inlägget, Christer Påhlsson!

Jag har inte hunnit undersöka den ev. förbindelsen Löper-Loper, men jag tror knappast det finns något nära samband. Ju mer biografiska fakta det kommer i dagen ang. Jakob Loper, desto säkrare blir man om hans nederländska/holländska rötter.

Jacob(us) Loper var med största sannolikhet född i Stockholm 1628, men han blev inte alls så gammal som jag tyvärr uppgav förra gången. Han dog redan 1652, efter att ha hunnit skaffa familj. Hustrun hette Cornelia Melyn (1628-ca 1716) och hennes föräldrar kom från Antwerpen. (Se här ytterligare ett nederländskt samband!)

På vilket sätt än Jacob Loper tog sig till Amerika, så torde han ha bosatt sig direkt i någon av de holländska besittningarna. Ingen av rullorna över nybyggare i Nya Sverige fr.o.m. 1638 (av Amandus Johnson et al)upptar någon Jacob Loper. Däremot förekommer vår gamle vän Måns Andersson flitigt.

Vänliga och kollegiala hälsningar
Ulf Ståhlberg, Linköping

2004-06-03, 18:07
Svar #3

Utloggad Åsa Stelius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2015-01-03, 12:11
    • Visa profil
Som alla vet hette George Bushs pappa också George Bush och var USA:s president 1989 - 93. Han var i sin tur son till Prescott Bush, alltså den nuvarande presidentens farfar. En utförlig biografi över Prescott Bush, senator och affärsman, finns under adressen http://en.wikipedia.org/wiki/Prescott_Bush.
Där framgå bl. a. att han hade omfattande affärer med Tyskland under andra världskriget men att hans tillgångar beslagtogs i enlighet med Trading With the Enemy Act 1942. Samtidigt kämpade hans egen son George mot tyskarna som stridspilot!

2004-06-04, 08:37
Svar #4

Magdalena Larsson

Politikersläkten Bush lär vara släkt med Prinsessan Diana och Churchill (vars förfader väl bytte till Churcill från Spencer?). Vet någon hur?

2004-06-04, 12:28
Svar #5

Jonas Kuschner

Bush är också släkt med bl.a. Dick Cheney, F. D. Roosevelt, R. W. Emerson, Walt Disney, Jane Fonda, Montgomery Clift och exilkung Leka av Albanien.
 
Se W. A. Reitwiesners av Ulf Ståhlberg ovan nämnda antavla för Bush: Ancestry of George W. Bush.

2004-06-08, 10:27
Svar #6

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
För några dagar sedan upptäckte jag en notis här ovan om släkten Lothigia/Lothigius som jag också stammar ifrån. Enligt denna notis skulle också Georg W Bush stamma från Lothigia med skälvande ben sökte jag upp Bush´s stamtavla och gick minutiöst igenom dessa data. Lättad andades jag ut när det visade sig vara en grundlös fråga...Ingen Lothigia! Kvar är står frågan om den amerikanske presidenten kan ha förfäder från andra planeter
M.V.H. Steve

2004-06-09, 07:15
Svar #7

Björn Thunberg

"Kvar är står frågan om den amerikanske presidenten kan ha förfäder från andra planeter". Tycker du det var roligt ??

Personligen är jag varken road av George W Bush politik eller din humor om den ser ut så där.
Det är en sak att kritisera hans politik men att förlölja hans ev. ursprung är väldigt dåligt!

Björn

2004-06-09, 07:53
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det hela blir mindre obegripligt om man hängt med i den något krokiga debatten om Karl XV.. (Så slutklämmen var inte särskilt allvarlig - men det är ju inte lätt att se kopplingen om man inte är väl insatt.)
-Nog om rymdvarelser får det vara nu! :)

2004-06-09, 08:10
Svar #9

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja Björn, förlåt! jag är enig i vad Du skriver, det var inte speciellt roligt och javisst också obegripligt i detta sammanhang Peter! Det handlade väl bara om en efterreaktion på den masiva beskjutningen under tidigare rubrik. kanske en slags granat chock?
M.V.H. Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna