ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Enhörning, Pontus (f. 1958)  (läst 1399 gånger)

2000-05-03, 14:40
läst 1399 gånger

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Någon som känner till något om anorna till en av de radiopratare som är otrolig på att prata, Pontus Enhörning. Känner till en släkt Enhörning i Småland (tror det var trakten kring Vimmerby), kan det vara denna?
 
Mvh
Fredrik

2000-05-03, 15:13
Svar #1

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Hej Fredrik !
 
Pontus Enhörning hör till släkten Enhörning från Enhörna [Sörmlandssläkten]. Släkten finns bl.a redovisad i Svenska Släktkalendern, senast i årgång 1930.
 
Mvh / Pehr Sahlin
 
PS. Min farfars farfars farfars farfars farfar var hovpredikanten Ericus Olai Enhornaeus, död 1659, från Enhörna, även anfader till Pontus Enhörning.
Min farfars farfars far, Johan Fredrik Enhörning, blev soldat vid Edsala soldattorp, Gripsholms kompani, och blev då tilldelad namnet Sahl. Hans son ändrade namnformen till Sahlin.

2000-05-03, 16:10
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Någon frågade om detta förut under rubriken Adel (vill jag minnas) och då svarade jag som Pehr Sahlin ovan, men med det tillägget att släkten Enhörning från Sörmland kommer med i Svenska Släktkalendern 2000, som kan förväntas under sommaren.
 
Släktgrenen Sahlin har inte tidigare varit känd för mig, och borde omnämnas i ingressen.

2000-05-03, 16:39
Svar #3

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Elisabeth !
 
Intressant att släkten Enhörning åter blir publicerad efter 70 år i Släktkalendern !
Vem eller vilka har gjort släktutredningen ?
 
Det vore trevligt om släktgrenen Sahlin kunde bli omnämnd i ingressen. Jag publicerade delar av den nyupptäckta släktgrenen i Släkthistoriskt Forum 1991.
 
Pehr

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna