ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forsberg och Bergh  (läst 580 gånger)

2005-01-29, 14:11
läst 580 gånger

Katja Forsberg

Hej!  
Jag söker anfäder och ättlingar till min farfar och min farmor. Min farmor hette Bertha Bergh, föddes den 26 september 1901 och dog den 29 juni 1964, i Gävleborgs län. Min farfar hette Anton Forsberg, född i Gävleborg den 4 juni 1899, se efterlysning under Släkter - F. Jag har sett en Bertha Bergh, som var fotograf i Södra Norrland, men det var ett omtyckt namn runt sekelskiftet, så jag tror i och för sig inte att det nödvändigtvis behöver vara en släkting. Finns det någon som har tillgång till arkiv, cd-skivor, kyrkböcker (själv har jag kollat Genline men det är inte lätt att hitta där) eller har stött på dessa namn i sin forskning?
Tacksam för all hjälp!
Katja

2005-01-29, 18:42
Svar #1

Utloggad Örjan Bohlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2015-08-04, 07:11
    • Visa profil
    • home.swipnet.se/bohlin/
Hej Katja
 
Axel Anton Valdemar Forsberg var född 1899-06-04 i Gävle och var år 1970 bosatt på Norra Skepparg 5 i Gävle (källa Sveriges befolkning 1970)
 
Prova att söka i födelseboken för Gävle så bor du kunna hitta på hans familj och sedan följa denna i husförhörslängderna.
 
Eftersom du vet när Bertha Bergh var född och död (troligtvis i Gävle ?) så kan du ju beställa bouppteckning efter henne från landsarkivet i Härnösand, där kan du om du har tur finna ytterliggare uppgifter...

2005-02-05, 11:15
Svar #2

Katja Forsberg

Tack Örjan!
Jag tror tyvärr att det endast finns kända uppgifter i bouppteckningen (man och barn), men jag har förstått att det är dödboken och folkräkningarna man får vända sig till.
Katja

2005-02-05, 11:25
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Men Katja, du sökte ättlingar till henne (inte bara anorna) - de i den närmsta generationen finns i bouppteckningen, nästa generation ättlingar är du och dina kusiner. Så Örjans svar är svar på en av dina frågor.
 
Folkräkningarna är inte det du i första hand ska vända dig till utan kyrkböckerna som husförhörslängderna och födelseböcker, vigselböcker mm. Folkräkningarna är bara en avskrift av husförhörslängden som ger en ögonblicksbild vart tionde år, medan husförhörslängden är en kontinuerlig bok. Läs gärna under rubriken Nybörjare: Så börjar du släkforska! högst upp tll vänster så får du tips på bra böcker.
 
hälsningar,
Eva

2005-02-05, 17:13
Svar #4

Katja Forsberg

Ja, det är klart, det var bara just den här bouppteckningens innehåll jag redan kan gissa mig till. Ja, kyrkböckerna är naturligtvis bäst.
:-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna