ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flygmaskin som störtat  (läst 3031 gånger)

2008-02-06, 11:29
läst 3031 gånger

Utloggad John-Erik Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-02-08, 18:11
    • Visa profil
    • www.algonet.se/~gesund/
Min far Edvin Johansson, Häggenås tog dessa bilder under sin beredskapstjänst. Han var lång tid i Gäddede men också i Hotagen. Är det någon som vet mer om denna händelse?
John-Erik Johansson
   

2008-02-06, 12:57
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
SierraEchoFred på flygforumet G-kraft låter meddela: Jag kan säga att detta är Fairey Swordfish Mk.I  med serial no. L2860 ur Royal Navys No.825 Sqn som 'landade' intill stranden i sjön Krycktjärn i Jämtland den 22 september 1940. Om du vill veta mer kan du vända dig till Svensk Flyghistorisk Förening.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-02-06, 13:09
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Men det verkar stå SE på planet!
 
Adressen om du vill läsa vad det handlar om:
(åtmimstone hamnade jag där då jag sökte på Krycktjärn.)
 
http://www.fleetairarmarchive.net/Aircraft/FAACapturedAircraftHomepage.html
Ann-Mari Bäckman

2008-02-06, 14:48
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag tycker det står 5F på stjärtfenan.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-02-06, 15:03
Svar #4

Utloggad John-Erik Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-02-08, 18:11
    • Visa profil
    • www.algonet.se/~gesund/
Tack för svaret.  
Krycktjärn ligger bara 5 km från mitt hem och 9 km öster om Stugun norr om Fiskviken i sjön Gesunden. Det betyder att min far knappast kan vara fotografen. Mer troligt min svärfar Gösta Sundberg.
Följande finns att läsa på länken som Ann-Mari hänvisade till: Swordfish L2860 of 825 squadron involved in night attack from HMS Furious on Trondheim, 22 September 1940. Force landed and overturned Gesunden (Stugen?) in Jamtland on the shore  of Lake Krycktjarn, Sweden. Crew interned. Fate of aircraft not known.
John-Erik

2008-02-06, 15:36
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, du har rätt C-G! Vad hade då detta plan med Krycktjärnskraschen att göra?
Ann-Mari Bäckman

2008-02-06, 16:03
Svar #6

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Varför skulle det inte kunna vara det planet? Misstänker att den vita texten på bakkroppen lyder L2860. Det kanske John-Erik kan se på original-fotot.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-02-06, 17:57
Svar #7

Utloggad John-Erik Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-02-08, 18:11
    • Visa profil
    • www.algonet.se/~gesund/
Det är otroligt vad det finns mycket information på en bild. Som fotograf vill man ta en bild på en händelse, senare kan det visa sig att det finns mycket annan information  på bilden som följer med på köpet. Här kan vi ju se att det är rätt maskin.
Jag har nu talat med en äldre bybo som var och tittade på planet. Han berättade att planet hade flugit flera gånger längs Gesunden. De dumpade också något i sjön. Folk trodde att det skulle landa på någon åker men där stod häsjorna kvar. Piloten valde att landa vid den lilla Krycktjärnen, trodde det var långgrunt där. Planet hade startat från ett hangarfartyg utanför Namsos men där det blev dimma så att det var för riskabelt att landa till havs. Besättningen var totalt desorienterad, trodde att de var i Norge. De skruvade lös kulsprutan för att kunna försvara sig. Sen började folk plundra vraket innan det blev bevakning där. Bl.a. sporrhjulet och radion försvann. Strömsnäsborna kunde tröska en hel vecka på bensinen som var kvar i planet. Det fraktades efter bärgningen till F4 på Frösön.
John-Erik
 

2008-02-07, 14:46
Svar #8

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Lite mer info från SierraEchoFred: Flygplanet plockades efter bärgningen ned i delar för undersökning. Vingar och flygkropp skrotades, men motor, propeller och viss utrustning magasinerades på Malmen. (Widfeldt/Wegmann: Nödlandning - Främmande flyg i Sverige under andra världskriget).
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna