ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hus på okänd ort  (läst 819 gånger)

2013-07-06, 00:16
läst 819 gånger

Utloggad Jan Ohlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 16:08
    • Visa profil
Hej
Detta hus finns i ett album efter min farmor. Jag vet inget mer om det och jag undrar om det skulle gå att ringa in det tids- och platsmässigt. Har jag fel om jag tror att det är byggt på 1920-talet?  
 
Det har föreslagits att det skulle kunna vara en lanthandel, pga de stora fönstren i bottenvåningen. Utifrån hur min fars släkt är spridd, så är det mest troligt att det hör hemma i norra Skaraborg (Skövde, Tibro, Töreboda, Hjo, Karlsborg), andra möjligheter skulle kunna vara Göteborg, Örebro, Eskilstuna, Stockholm, Borås eller Vänersborg.
 
Vänliga hälsningar
Jan
 



2016-02-21, 02:23
Svar #1

Utloggad Jan Ohlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 16:08
    • Visa profil
Jag lyfter den här gamla tråden igen, huset är nämligen identifierat! Jag chansade på att lägga upp en fråga på Facebookgruppen Det Gamla Göteborg, och det visade sig att detta är den gamla lanthandeln i Bleket, Stenkyrka socken, på södra Tjörn. Rörelsen startades 1925 av Hjalmar Olsson och hans hustru Serafia. Det här fotot skulle troligen vara från 1930-talet. Huset står kvar idag, i ombyggt skick.
 
Jag får med detta också tacka Åke Jonasson, Bert Petersson och övriga inblandade för att gåtan fick sin lösning. Som alla bra lösningar ger den upphov till nya frågor. I det här fallet vad en lanthandel på Tjörn gör i min farmors och farfars gamla fotosamling. De bodde i Varnhem i Skaraborg och hade mig veterligen inga som helst kopplingar till Tjörn.
 
Moderator får gärna flytta iväg bilden till Stenkyrka socken.
 
/Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna