ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldat i Halland eller Skåne?  (läst 1275 gånger)

2001-11-23, 15:56
läst 1275 gånger

Peter Jupén

Nedanstående bild föreställer Karl SIGFRID Karlsson (1883-1967), född och avliden i Harplinge församling, Hallands län. Det ligger nära till hands att tro att Sigfrid tillhörde Kungliga Hallands Regemente, men fotografiet är taget av en fotograf med verksamhet i skånska Vellinge.
 
Jag är ytterst tacksam för minsta ledtråd om vilket vapenslag och regemente Sigfrid tillhörde samt vilken grad han hade.
 

2001-11-23, 22:20
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vad gäller vapenslag, skulle jag tro att det handlar om en husar, med tanke på snörningarna på uniformen, stövlarna, sporrarna m m. Jämför här.
Vänligen,
Olle Elm

2001-11-24, 11:01
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Om jag skulle ha rätt i ovanstående antagande kan det vara intressant att jämföra kaskens utseende här. Försökte ta in bilden ovan i en bildhanterare och förstora mössmärket, men kvalit?en blev dålig. Kan det vara så att uniformsmössan redan då , vad gäller mössmärkets sköld, varierade. Alltså att endast officerare hade blått märke med kronor och att märket blev mer oansenligt vad gäller färger, ju lägre grad man hade...
Vänligen,
Olle Elm

2001-11-25, 12:19
Svar #3

Peter Jupén

Tack Olle för dina funderingar! Från annat håll har jag nu fått veta att Sigfrid bär en paraduniform för fältartilleriet enligt följande: käppi(mössa)m/1880 m plym, attila (rock) m/1873 och sabel m/1889 för artilleriet. Jag har också fått reda på att de Vellinge närmaste fältartilleriregementena var Wendes artilleri i Kristianstad,Göta artilleri i Göteborg och Smålands artilleri i Jönköping.
 
Nu gäller det bara att ta reda på vilket av nämnda regementen som är det rätta (sannolikt Wendes med tanke på fotografens hemvist). Jag hoppas att någon där ute kan ge mig ytterligare ledtrådar...
 
M V H
 
Peter

2001-12-10, 20:42
Svar #4

Utloggad Per Iko

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2019-03-03, 00:31
    • Visa profil
Hej!
Du kan sannolikt utesluta A 6 (Smålands artilleriregemente). Detta regemente bar en högröd krage. A 2 (Göta artilleriregemente) hade däremot en gul krage, A 3 (Wendes artilleriregemente) vit. Det låter ganska troligt att Sigfrid, som varande skåning, tog värvning i Kristianstad.
Per Iko

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna