ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tysk uniform?  (läst 1480 gånger)

2011-02-18, 22:23
läst 1480 gånger

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Mannen till höger bär en uniform som jag ev kan tro är tysk. Vet någon och kan berätta? Kan man bestämma någon tidpunkt/årtal? Uniformen på mannen till vänster är väl en marin uniform? På den understa bilden ser man klart att det är en marin uniform, det är samme man.
Vänligen Guje

2011-02-19, 02:45
Svar #1

Utloggad Ola Andréasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2016-04-04, 20:09
    • Visa profil
Övre bilden, den glade mannen till höger: Om jag inte tar helt miste, så är han obergefreiter (med minst 6 tjänsteår) vid tyska armén under andra världskriget, alltså motsvarande ungefär vicekorpral eller korpral i svenska armén. (Stegen närmast över menig soldat.) Med tanke på de omtalade frivilliga från andra länder: Det är inte en Waffen-SS uniform.
 
Undre bilden: Kriegsmarine var tyska flottan 1935-1945. Tecknet i höger bildkant har jag ingen riktig koll på - det är nog ett befattningstecken, inte en viss grad.
 
O.A.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Ola_a 2011-02-19 02:59)

2011-02-19, 12:24
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tecknet på armen på andra bilden lär tillhöra Maschinenlaufbahn
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-02-20, 22:15
Svar #3

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Jag har kollat på länken och funnit tecknet på den andra bilden. Tack för hjälpen.
Den övre bilden med mannen som är glad-tecknet på hans arm utan den vita pricken visar att han är vicekorpral. Vad kan pricken betyda tro? Bilder på olika tecken fann jag på Janssen-Militäria.com som för övrigt hade mycket gammalt om olika förband under 2:dra världskriget,bilder, vykort,märken osv.
 
Guje

2011-02-20, 23:34
Svar #4

Utloggad Ola Andréasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2016-04-04, 20:09
    • Visa profil
Den vita pricken är en symbolisk stjärna, och kallas pip i Tyskland. Tillsammans med vinklarna markerar den olika manskapsgrader, i stigande ordning:
 
Obersoldat > Gefreiter > Obergefreiter > Stabsgefreiter
 
Mannen på bilden har en vinkel med en pip i = Obergefreiter.
 
Vad som exakt motsvarar en svensk vicekorpral eller korpral går inte att avgöra, eftersom det dåvarande tyska gradsystemet var annorlunda indelat, men kanske att korpral eller möjligen furir var närmaste dåtida svensk motsvarighet till obergefreiter.
 
Jämför till exempel med denna sidan:
http://moebius.freehostia.com/ranks.htm
 
O.A.
 
(Meddelandet ändrat av Ola_a 2011-02-20 23:59)

2011-02-21, 12:45
Svar #5

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Jag är så nöjd med alla svar jag får,Tack!
Länkarna gör mej så faccinerad att fingrarna bara skakar av nyfikenhet.
 
Ett underbart forum detta.
Guje

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna