ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Setterberg och John landin vilka var det?  (läst 1142 gånger)

2004-09-04, 23:31
läst 1142 gånger

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hittade denna gamla reklambild i samlingarna efter min styvfar Nils Alexander Fröberg, Västanede Håsjö (Z). På bildens baksida står följande,
Kronkaffe är ett fabrikat, som vunnit storartad framgång på grund af sina enastående egenskaper.
Kronkaffe användt som kaffetillsats gör drycken angenäm, fyllig, aromrik, homogen samt helsosam, närande och billig.
Kronkaffe är en produkt, som erhålles genom tillvaratagande af den arom, som vid rostning af kaffe eljes går förlustig. Det är kaffets ädlaste och finaste beståndsdelar, som vid vanlig rostning går bort till ingen nytta.
D:r Carl Setterberg som på begäran i en butik inköpt ett paket Kronkaffe för analys intygar, att det innehåller kaffein, som är kaffets fysiologiskt verksamma beståndsdel och har arom af kaffe.
Handelskemisten Ingeniör John Landin intygar om vårt Kaffesurrogat att det utom god arom af verkligt kaffe, äfven hade dettas fysiologisk verksamma beståndsdelar, hvilket icke varit fallet med något på vår marknad förekommande surrogat.
Skandinaviska Kaffeförädlings Aktiebolaget Stockholm.
Dagens TV-reklam kunde knappast ha gjort det bättre - eller hur?
Känner någon till något om doktor Setterberg och ingenjör Landin och sist men inte minst företaget och vad hade officeren och den paranta damen med reklamen att göra?
 

2004-09-05, 00:32
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Martin,
 
Detta fanns på CD:n sv. befolkn. 1890:
Handelskemist Carl Theodor Setterberg
Född 1853 i Järpås, Skaraborg
Ogift   1890
Bor då Wingråen N:o 9   Adolf Fredrik rote, Stockholm stad.
 
Ingenjör John Landin född 1861 i Örebro.
Ogift 1890
uppgift å återanträffade personer bland qvarstående obefintl. i Katarina rote 13 i Stockholm.
1890 Glasbruket nedre N:o 1
den 1/8-1891 utskriv. till 9:e roten Stureparken 11
 
Hälsn. Eivor

2004-09-05, 10:34
Svar #2

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Tack Eivor,
för dina uppgifter. Lite spännande är det kanske att ta upp spåret för att se hur det gick med kaffeförädlingsföretaget och om reklamen gick hem bland kaffetörstande Stockholmare.
Hälsn Martin

2010-10-30, 03:30
Svar #3

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Officeren och den paranta damen som Martin undrar om?? Jag har bestämt för mig att jag har sett den reklamen omnämnas tidigare. Jag minns inte exakta detaljer, men de var kronprinsparet, eller något liknande!...  Det är därför kaffet heter Kronkaffe - det skall anknyta till kungliga huset.
De kungliga högheterna hade väl inget direkt samband med kaffet, utom att de utnyttjats i reklamen. Men jag har för mig att kaffeföretaget hade i alla fall den goda smaken att skicka dem ett stort tack, inklusive en stor originalkopia på fotot.  Så NÅT fick de iaf för sitt besvär!  :=)

2010-10-30, 07:14
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vilka kungliga högheter är det? Prins Carl och ......?
Ann-Mari Bäckman

2010-11-01, 13:10
Svar #5

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Prins Carl och prinsessan Ingeborg (dåvarande hertigparet av Västergötland) på samma bild hos  Västergötlands museum
 
Hälsningar
Marianne K

2010-11-02, 08:03
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack! Jag misstänkte Ingeborg, men var inte säker.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna