ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Originell klädsel?  (läst 931 gånger)

2009-12-10, 13:47
läst 931 gånger

Utloggad Kerstin Franzén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 09:00
    • Visa profil
Finns det något som kan hjälpa mig att datera detta foto och kanske även har en förklaring på den något märkliga klädseln. Hon är ju mycket enkelt klädd och den vita rosetten känns påklistrad på något sätt....
Tacksam för idéer och funderingar kring detta foto./Kerstin

2009-12-10, 14:07
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Kerstin!
 
Jag antar du inte har några andra ledtrådar, som fotograf, kartongen (finns det någon markerad ram runtom), plats o s v?
 
Med tanke på den dekorativa rosetten, så tänker jag på tiden kring 1880. Då var det poppis att ha dekorativa scarvs eller halsdukar knutna som rosetter i halsen. Det ser ut som hon kan ha någon form av jacka på sig, om man ser på den nedersta knappen. Kvinnan bör inte vara så gammal, som hon set ut som. Avsaknad av tänder och sjukdom, utkördhet kan ju påverka utseendet. Kan hon vara i 40-års åldern? Om dateringen av fotot och hennes ålder stämmer, så kan hon vara född på 1840-talet, men man  behöver mer uppgifter för att kunna datera fotot riktigt.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-12-10, 16:04
Svar #2

Utloggad Kerstin Franzén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 09:00
    • Visa profil
Hej Ann-Marie!
Tack för ditt svar!
 
Jag har bara en avfotografering av kortet, så jag vet tyvärr inget om fotograf osv. Möjligtvis skulle det kunna vara en del av ett familjefoto. Om den uppgift jag fått om kortet stämmer, så skulle det vara en kvinna som heter Maja Stina Jonasdotter Hagelin, f 1825, men denna uppgift är ganska osäker. Om det är hon och fotot är taget runt 1880, så skulle hon alltså vara kring 55 år. Det verkar ju kunna stämma då. Klädseln förbryllar mig dock lite, eftersom de brukar vara så fina och uppklädda.  
 
En annan fundering jag haft är att fotot kanske föreställer en av mina släktingar som satt i fängelse mellan 1901-1906 och att fotot i så fall skulle vara taget i fängelset. Men kanske man inte hade sådana kläder vid den tiden? Jag har letat efter henne i SVARS:s databas med foton på frigivna fångar, men hon finns tyvärr inte med där.
Kerstin

2009-12-10, 16:25
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är egentligen inte så mycket, som avslöjar en viss tids klädsel, så nog skulle kvinnan även kunna vara fotograferad senare. Det enda jag går efter är rosetten i halsen.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna