ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svalövs socken-skolklass  (läst 860 gånger)

2012-08-09, 12:39
läst 860 gånger

Utloggad Bengt Åke Jarnestad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:32
    • Visa profil
Hej!
 
Lägger ut ett foto på vad jag tror är en avgångsklass tagen vid Svalövs kyrka omkring 1897-99.
Tredje flickan sittande från höger räknat är min farmor Assarina Wiberg född 1886-03-01 i Halmstad socken. Hon bodde med sin far, styvmor och syskon i banvaktarstugan i Axelvold vid tillfället. Assarina gifte sig sedermera med Arnold Jarnestad. Hon dog 1975-11-25 i Helsingborg
Noteras kan allas alvarsamma miner, vilket skiljer sig väsentlig från dagens klassfoton.
Jag vet inte exakt när bilden är tagen, då jag tycker att åldern skiljer sig en del på eleverna. Låt vara att flickor i den åldern förmodligen liksom nu skjuter i höjden tidigare än pojkar. Kan ju vara en B-klass
Hade varit trevlig att få hjälp att veta mer om fotot.
Finns det någon som vet vad övige elever hette. Magisterns namn samt var fanns skolan och vad hette den?
 
mvh
 
Bengt Åke Jarnestad
 

2012-08-09, 18:02
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15326
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 22:13
    • Visa profil
Hej Bengt-Åke.
 
Kanske du kan hitta något i skolarkivet i Svalövs kommunarkiv.
Enligt deras hemsida  
http://www.svalov.se/kommun--politik/kommunarkivet.html
finns en hel del skolmaterial.
 
MVH
Eva Dalin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna