ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tradera annons gamla porträtt!  (läst 1081 gånger)

2013-04-27, 22:45
läst 1081 gånger

Marianne Högnefors

Hittade en annons igen på Tradera med massor av äldre porträtt och foton:
 
http://www.tradera.com/26-antika-fotografier-och-fotovykort--auktion_1413_180291 767

2013-04-28, 07:33
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, tyvärr så slaktas många album på detta sätt, med avsikt att sälja kort och album för sig. Ett intakt album med några ledtrådar kan öppna för att många fler människor på korten blir identifierade. Många gånger kan det stå på pärmens insida vem, som varit ägare till albumet. Många ledtrådar, som går förlorade med andra ord. I ett sådant här fall, vet man inte ens om korten hör ihop. Trist!
Ann-Mari Bäckman

2013-04-28, 15:32
Svar #2

Utloggad Christer Thörn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 10:56
    • Visa profil
Håller med. Borde vara förbjudet. Jag köpte två gamla album från 20-tal till 1940-tal på en bakluckeloppis i Munchen för ett par år sedan. Det stod bara en dedikation från din fader, här är lite bilder på din släkt men inga namn. På ett enda ställe fanns ett namn men det var så vanligt att ingen ledtråd kunde härledas av detta. Däremot fanns det några bilder av personr som stod uppställda framför en fabrik siom jag tyckte såg ut som en tegelfabrik, På skylten (efter förstoring) kunde jag se Ziegelwerk ....orten minns jag inte just nu. Jag ringde till Kommunkontoret i det området och ficjk besked att tegelbruket var nerlagt sedan många år men fick namnet på den familj som hade ägt det på 40-talet innan det lades ner. I byn fick efter att ha ringt runt en del napp. Ett barnbarn till ägaren fanns i livet och hon kände igen flera personer på korten (kollade på kopior). Jag erbjöd henne att köpa albumen av mig för samma som jag gett (50 Euro) men hon var nöjd med kopiorna jag printat ut av en del av korten. Märkligt tycker jag.
samma sak gjorde jag med ett album som jag köpte på en loppis utanför Vingåker men det var lättare för det satt ett gratulationskort i det samt en dedikering till vår kära .... Albumet härleddes till en släkt på Vinön som fortfarande bor där. Då kom albumet tillbaka till familjen.
Sånt tycker jag är kul och menuingsfullt.,

2013-04-28, 16:30
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Christer, det var en intressant historia. Jag tycker också det är beundransvärt av dem, som köper upp album, från Tradera (inte billigt) för att sedan lägga in korten i Rötters Porträttfynd.
 
Folk har upptäckt att det går att tjäna pengar på gamla visitkort. De flesta har nog ingen aning om varför någon är villig att betala dyra pengar för dem, men utan att jag egentligen vet, så tror jag ändå att de som låter albumen vara intakta får mer betalt för dem än för lösa kort (= mindre attraktivt för det senare)
Ann-Mari Bäckman

2013-04-28, 23:44
Svar #4

Marianne Högnefors

Hej Christer och Ann-Mari!
Härligt att höra att flera tänker som jag!  
Fint gjort Christer!
Det finns massor med annonser med foton och album till salu bl.a. på Tradera. Minst sagt en märklig företeelse detta.
Jag vann några bud på ett par samlingar och ska lägga upp fotona Rötters Porträttfynd.
Förhoppningsvis kanske de hittar tillbaka till sin rätta familj!
Jag saknar som sagt bilder som jag vet fanns en gång på min släkt som  försvunnit under årens lopp. Kanske de cirkulerar ute på marknaden någonstans....  
 
Kram till er båda som bryr sig om detta!
 
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna