ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skanning av negativ  (läst 751 gånger)

2004-12-17, 14:27
läst 751 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en scanner hp scanjet 3970, som jag har stor glädje av.
 
När jag såg discussionen kring scanning av plast negativ (vad nu det är?), så såg jag att i min scanner kan man i locket lägga in negativ. Jag kollade under fliken hjälp för att se hur man gjorde, men fann inget.
 
Nu undrar jag, om det finns den möjligheten i min scanner, vad använder man detta till? Kan man göra bilder av negativen? För varför ska man annars scanna negativen?
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-12-17, 15:56
Svar #1

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Ann-Mari, det beror litet på vilket scanningsprogram du har. Jag har en HP 3570 och i scanningsprogrammet som hör till (HP Director) kan man välja:
1. Original från glas
2. Diapositiv från en OH-adapter
3. Negativ från en OH-adapter
Om du har valt bort att visa detta fönster, kan man göra dessa val vid förhandsgranskningen, i menyn Skanna. Resultatet blir en positiv bild.
 
Mvh, Kjell

2004-12-17, 16:22
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kjell!
 
Tack för hjälpen! Vad spännande, det här måste jag prova! Eftersom jag inte hittar någon beskrivning på det här, så måste jag fråga en sak till. Kan man också scanna den gamla sortens negativ, som inte låg i remsa utan framkallades  en och en. Bakom facket där man lägger negativ remsan, verkar man kunna lägga in enskilda negativ. Har jag rätt?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-12-17, 19:22
Svar #3

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Jag vet inte hur facket ser ut i din scanner, men min klarar bara 35 mm bred film, antingen i remsa eller som enskild bild.
Det finns andra scanners som klarar flera olika format. Kolla de andra diskussionerna om scanning här på Rötter, några beskiver hur man även kan scanna mikrokort och glasplåtar, vilket jag inte lyckas med.
 
Kjell

2004-12-17, 21:23
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kjell!
 
Jag ska prova mig fram. Det ska bli spännande att se om jag lyckas.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna