ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sällström i Hudiksvall  (läst 792 gånger)

2006-11-02, 15:13
läst 792 gånger

Elisabeth Norberg

Hej!
 
Jag har en bild på min farfars far tagen i Hudiksvall på slutet av femtiotalet eller början av sextiotalet. Jag skulle gärna vilja veta mer om fotografen och när han var verksam, om det är möjligt. På bilden står:
 
H. vall (=Hudiksvall)
Rep. Sällström
(Det är möjligt att det står Rcp eller Rap också, det är svårläst, men namnet Sällström är jag säker på)
 
Tack på förhand!
Mvh. Elisabeth Norberg

2009-02-07, 18:20
Svar #1

Utloggad Vanja Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2021-05-03, 19:57
    • Visa profil
Knut Sällström är född 25 aug 1920 i Delsbo och han hade fotoateljé på östra delen av Storgatan i Hudiksvall. Jag kan inte säga exakt under vilken tidpunkt, men slutet av 50-talet och 60-talet var han själv verksam där. Ateljén övertogs av fotografen G. Johnsen men firmanamnet Sällström levde kvar åtminstone år 1972. Några år senare fanns namnet Fotograf G. Johnsen på bilderna från samma ateljé.
 
Det var mycket vanligt förut att då man hämtade sin bildkollektion hos fotografen så var det stämplat RÅKOPIA över varje bild. Man fick sedan göra en beställning från dessa bilder. Kan det vara en förkortning av det som står på din bild? Alternativt kan det stå Rep. för reproduktion.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna