ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maragreta Olofsdotter Bröms Drake af Intorp  (läst 954 gånger)

2012-04-11, 12:55
läst 954 gånger

Utloggad Elin Stenquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2017-06-06, 22:25
    • Visa profil
Jag blir inte riktigt klok på vad hon egentligen hette, det verkar finnas många olika varianter. I alla fall så finns denna del av en målning på flera släktsidor och den ska föreställa Margareta. Är det någon som vet hur hela tavlan ser ut och var den kommer ifrån? Och vem är barnet brevid henne?

2012-10-10, 23:07
Svar #1

Utloggad Mikael Gren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2012-10-11, 08:48
    • Visa profil
Hej Elin. jag såg din fråga först nu. Du kanske redan vet vem det föreställer, om inte så kan du få veta det nu. Personen i fråga är inte Margareta, utan det är: Eleonora av Toledo och hennes son, målad av Italienaren Angelo Bronzino (1503-1572). Jag hittade konstverket i ett av mina konstlexikon  
(Konstlexikon II M-Ö år 1982, utgiven av AB Kulturhistoriska förlagen i Göteborg)Det är ju inte så roligt att upptäcka att ens ana inte stämmer med tavlan. Den finns för övrigt på Palazzo Pitti i Florens.
 
Med vänlig hälsning: Mikael

2012-10-12, 15:34
Svar #2

Utloggad Elin Stenquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2017-06-06, 22:25
    • Visa profil
Stort tack Mikael! Jag misstänkte att det inte skulle stämma. Intressant att veta vem det egentligen föreställer, men jag undrar varför den har hamnat så fel i nåns släktträd.
 
hälsningar
Elin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna