ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stockholms skärgård?  (läst 1127 gånger)

2007-06-24, 19:29
läst 1127 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag köpte denna akvarell på Kruthuset i Vaxholm för ett år sedan. Jag funderar på tornet, som syns i bakgrunden, var finns det? Kan det bara vara konstnären som målat ett motiv som inte finns? Är det någon som har en hum om var konstnären befinner sig när han/hon målar?
 
G Malmqvist heter konstnären och årtalet tror jag är 42 (jag har inte tavlan hemma, utan i stugan).

 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-24, 21:08
Svar #1

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Ann-Mari!
 
Det här ser väldigt mycket ut som Mjölnareholmen vid Trossö i Karlskrona. Eller i alla fall något av kruthusen där. Det finns ju ett visst samband mellan Vaxholm och Karlskrona genom regementena.
 
 
 
Länk till restauranten
 
Hälsningar
Marianne K

2007-06-24, 21:52
Svar #2

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Lyckades inte byta bild till en bättre när jag väl laddat upp den första. Här kommer en ny
 

 
/Marianne

2007-06-24, 22:28
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Marianne!
 
Ja, det verkar vara samma typ av byggnad. Var denna byggnadsform särskilt vanligt förekommande som kruthus? Det verkar ju inte förkomma några fönster på huset.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-24, 23:34
Svar #4

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hittade det här på länsstyrelsens hemsida. Det kanske finns fler liknande byggnader runtom i Sverige?
 kruthus
 
/Marianne

2007-06-25, 07:15
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Marianne!
 
Du skriver att det finns ett samband mellan regementen i Karlskrona och Vaxholm. På vilket sätt?
 
Då kanske man kan tänka sig, att någon bosatt i Karlskrona inom det militära, får tjänst i Vaxholm och har med sig denna akvarell. Annars skulle man ju misstänka att motivet är hämtat från Stockholms skärgård, eftersom tavlan fanns där.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-25, 14:19
Svar #6

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Sk Kruthus finns i många av Sveriges skärgårdar. Jag har sett ett par i Stockholms Skärgård men de överensstämmer inte med Ann-Maris akvarell. Ffa hittar man de där det fanns malmbrytning eller stenhuggeri. Man använde ju krut innan dynamiten uppfanns.  
 
Tycker kruthuset som Marianne hittat i Karlskrona är väldigt likt det på målningen.  
 
Helene

2007-06-25, 19:58
Svar #7

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Ann-Mari!
 
KA1 låg i Vaxholm och KA2 i Karlskrona, numera saliga i åminnelse. KA2 är avvecklat och amfibieregementet (som det heter sedan 2000) i Vaxholm har flyttat till Berga.
Förr flyttades personal rätt friskt mellan regementena och hade även kortare tjänstgöringsperioder på olika ställen. Jag tycker nog inte att det är så märkligt om en karlskronatavla har hamnat i Vaxholm.
Det kan vara en marinofficer som suttit vid en brygga i Karlskrona och målat. Både västra kruthuset på Ljungskär och det östra på Mjölnareholmen ligger ganska nära andra öar eller fastlandet men perspektivet i målningen behöver ju inte vara 100% rätt.
Har även sökt en konstnär med rätt namn men bara hittat en skulptör G. Malmqvist och tiden stämmer inte.
 
/Marianne K

2007-06-25, 22:31
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Marianne och Helene för era svar!
 
Jag tror nog att det är en amatörmålning, åtminstone blev det inte någon kändis av konstnären. Fast det skulle vara kul att veta vem det är som målat tavlan.
 
Det var kul att få veta att den lustiga byggnaden är ett kruthus.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna