ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ramdala AI:20, bild 89  (läst 639 gånger)

2013-02-23, 21:59
läst 639 gånger

Utloggad Ove Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 18:23
    • Visa profil
Kan inte tyda allt som min ana har haft för sig. Ofredande och sabbatsbrott, m.m.  
 
Tänkte skriva en berättelse om denna vilda familj. Far och två söner spöade upp en granne med en målstake för att han lagt ut en rävsax, som deras hund fastnat i. Domaren kunde inte avgöra vem som slagit vem så alla, inklusive den misshandlade grannen, fick 3 månders fängelse.

2013-02-24, 09:33
Svar #1

Björn-Åke Petersson

Jag vet inte om du har angivit rätt sida
men på den sidan står det för 2 personer
 
arbetsbetyg 1866 27/4 till Öland
 
Björn-Åke

2013-02-24, 14:48
Svar #2

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 22:11
    • Visa profil
Ove,
 
Om Olaus Hansson står:
 
Undergått uppenbar kyrkoplikt för sin moders ofredande samt bötat för sabbatsbrott u. ofredande.
Källan är: Ramdala AI:20 (1866-1870) Bild 89 / sid 84.
Mvh
Christina
Eagle

2013-02-24, 15:33
Svar #3

Utloggad Ove Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 18:23
    • Visa profil
Tack för läshjälpen! Kyrkoplikt för sin moders ofredande...hade han ofredad sin moder eller hade han i sin moders ställe fullgjort kyrkoplikt? Vad innebar egentligen ofredande? Verkar mer moraliskt än juridiskt brott med tanke på påföljden.
En av hans söner beämns senare malign (elakartad) för ofredande av sin moster eller faster. Jag tycker det är betydligt mer intressant än skamligt att läsa sådant om sina gamla släktingar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna